Lillajul morgon och 1. december


Det blev inte många inlägg här i November, tyvärr. Detta kunde man lista tusen olika orsaker till från en hemsk ryggvärk till att familjen hade en propp full kaländer osv. Och så kommer nog december också att bli, vi hinner helt enkelt inte med allt och blir tvungna att välja mellan roliga saker och det om nått tycker jag är tråkigt!


Ja, bilden har inget med inlägget att göra, men det är en sekund när de satt i still, nästan åtminstone. 

Men nu har vi stressat oss fram till lillajul morgon, 5.00 visar klockan och fast jag hade fått sova så går det ju inte. Kroppen har vant sig vid att gå upp den här tiden. Och så älskar jag ju tystnaden på morgonen. Nästan så jag skulle kunna ställa klockan och ringa också på helgen bara för denna stund. Fast det behöver jag alltså inte, vaknar ändå. 
Brasan som sprakar, ett hem som med lite fusk städande faktiskt blev klart för lillajul, en kopp kaffe och bara tid för egna tankar. 

Snart rusar de ner alla tre för att se sina julkaländrar. För att öppna den första luckan. 
Man kan ju drömma om en lugn, fin stund när barnen snällt och glatt öppnar sina luckor framför brasan. Alla nöjda och glada och sen sätter vi oss alla glatt till frukostbordet. 
Hmm...
En dröm, ja, för på riktigt blir det ju total kaos som alltid. 
En skriker för att han inte fick samma sorts kaländer som sina äldre bröder. Egentligen så vill han ju inte ha det, för han gör ju inget med fotbollskort, men bara för att ha samma så kommer han att gallskrika och hota med att ringa polisen. För detta är det nya denna veckan, man hotar med att ringa polisen om man inte får som man vill. Och den mellersta kommer att göra precis allt för att reta honom. Alla skall ha öppnat på samma gång och alla skall visa sina luckor på samma gång och det blir ett kaos av allt. I värsta fall går nått sönder och då gråter vi. Ja det vanliga! Kaos!

Men så blir det ju lätt när man är fler än en. Och jag är van med lite kaos, jag växte upp med 4 systrar. Det skall vara lite kaos för att kännas som hemma! Jag och mina systrar är tydligen ännu lite "kaos" har jag hört. Ett hönshus eller hur det nu var nån uttryckt sig. Håller helt med, vi är lite mycket och många och det blir lätt mycket ljud och många åsikter. Men det hör till och kommer aldrig att ändras!


Det blir lätt kaos när man är många med åsikter! :)

Fast visst önskar man ibland att det var lite mindre som händer på samma gång här hemma. 

Som igår när vi hade en myskväll och tittade på Sunesjul från 1991 (ja man kan köpa den som DVD och vilken nostalgi alltså). Det är verkligen tur att vi har en stor soffa när man skall rymmas 5 personer, en hund och två katter på samma gång och en dessutom envisas med att göra volter och bygga koja av soffkuddarna. Så resultatet var: En söndrig tallrik, en potta med kiss upp och ner på mattan, en massiv näsblod-attack, en smörgås uppäten av katten, en skål torkad frukt upp och ner osv. Och en pappa som avlägsnade sig ur rummet. Ja en vanlig myskväll hos oss! 
Men de äldre tittade på DVD:n för en gångs skull, ingen som satt och glodde på Roni Back på youtube. Och det är positivt!

Klockan är 5.45 och nu dök den första morgonpigga ungen upp! Men så länge datorn och wifin fungerar så kommer han att vara nöjd. Men snart kommer nästa och min tysta morgon är över. Sist väcker vi gubben och han kommer ner och undrar varför det inte finns kaffe. "Jo det fanns, för två timmar sen!" (så man kan lugnt säga att mitt löfte om att dra ner på kaffedrickandet, inte gick så bra). Så bara att avsluta och börja fixa allt som fixas skall. 

Så önskar alla en trevlig lillajul och håll i era tomtemössor för det verkar blåsa idag också!



Kommentarer

Populära inlägg