Julfesten


Kvällen som barnen övar till så länge, kvällen som är så spännande för alla och en kväll så full av traditioner! Skolans julfestkväll!




Alltid så spännande, man minns ju själv hur det var. Lättnaden när det sen är över och man klarat sig helskinnad genom allt man skulle göra. Så roligt att se barnen nu gå igenom samma sak, den ena som jag, spänd och strävande till perfektion, den andra med "va ska vi ha julfest ikväll?!"-inställningen fem före han skall klä på sig.




Men så olika som de än är, så lika bra klarade de det ändå. Att den äldre skall uppföra sig perfekt ja lite för blygt kanske så det har jag alltid tagit för givet. Han är bara sånn! Men att man nu också kan förvänta sig det av vår vilda mellersta son, det är ett stort framsteg för honom. Inget Flossande mitt i programmet, inget pratande och skuffande av kompisen. Jag såg honom t.o.m. säga till en av kompisarna att vara tyst. Nått har gått hem under det senaste året. Han kan om han vill!




Programmet och julfesten i säg följer ju traditionerna, som det var när jag var liten också. Program, sång och teater! Men det har nog skett stora förändringar, mot det bättre vill jag påstå, i längden av julfesten. Nu fungerade det som det ska tycker jag, när klockan slog 18.30 började det, inte kvart över eller ännu senare, utan på sekunden. Programpunkterna följde varandra utan paus, så bra att man inte ens hade behövt reservera platser åt nå mera än en tredje del av skolbarnen, eftersom stod man inte på scenen så var man och fixade inför nästa. Med paus och teater och allt så var vi hemma lite efter 20.30. Väldigt bra fixat! Minns med fasa hur julfesten på min tid drog ut till närmare 23 (dock förstås inte i denna samma skola). Tack o lov är dessa tider över!

Men trots denna raska takt så lyckades min minsta somna. Redan innan den första programpunkten var över satt han och snarkade i sin stol. Och eftersom vi satt längst fram så höll det på och bli lite pinsamt, som tur är han så liten ännu. I pausen fick han så gå hem med mina föräldrar. Vilket han förstås protesterade högljutt till eftersom han blev väckt och sen väl hemma vägrade han förstås och sova nå mera. Där satt han och åt uppvärmda knack-korvar när vi kom hem. Det ända som han gillade ur kylskåpet just då.




En mycket lyckad kväll och nu är skolåret så gott som över och julledigheten den är strax om hörnet för oss alla. Skall bli så skönt!


Kommentarer

Populära inlägg