Vi skippade våren


+27 grader?!
I mitten av maj?!
I år hade vi en mycket kort vår, det blev nästan sommarvärme direkt. 
Inget vi klagar över (åtminstone inte hela tiden...), men nog är det ju så att vädret är det som folk mest talar om för tillfället. Kanske förståeligt när vi förra sommaren inte hade en ända riktigt varm dag och nu är vi den varmaste platsen i Europa för tillfället!



Men bra så, fast i går var det nästan lite för varmt tycker jag (så ja, jag klagar, men bara lite). +27 grader går nå så när om man har en svalkande pool att slänga sig i och när man inte behöver göra annat än bara vara. Alltså på semestern! Men skall man fungera i en helt normal vardag (med en bil vars AC gett upp ännu till) så blir det för varmt. Igår var det mycket nära att jag hade kastat mig i Colins pool när jag kom hem från jobbet. Lyckades dock hålla mig. Och som tur är det svalare idag!




Annars oxå så är soldyrkandet inget för mig. Blir lätt brun så behöver heller inte ligga i solen.
Sitter hellre i skuggan. Eller ligger i hängmattan. 
Synd bara att det skall finnas så lite tid för den saken och så har vi bara två hängmattor och det är alltid nån annan som tycker att de har förtur till dem. "Tut tut mamma"! "Nu är det min tur mamma!"




Solen den håller i sig långt in på kvällarna och man har själv också lite svårt att förstå att det är kvällsmat dax när solen lyser som mitt på dagen. Så försöka då få barnen att förstå. Det går inte alltid så bra. Så lite längre kvällar har det blivit den senaste veckan och kanske lite sömniga barn på morgonen också. Men bara vi orkar i två veckor till. Då tar vi sommarlov, eller barnen tar åtminstone!  Då får de sova! Men då skall ni se att de är uppe klockan 5.00, bara för att de inte skall missa nått av ledigheten. Det brukar behövas några veckors ledigt innan de börjar sova ända till 8.00. 

Men igår somnade vi till fågelsång och doften av ny klippt gräs! 
Härligt! Bara ett kraftigt sommarregn slår det.





Kommentarer

Populära inlägg