Japan del 2

Ja så fortsätter jag min summering av resan.
Mera av spännande Tokyo i detta inlägg. Man hinner på riktigt se en hel del av staden bara under en eftermiddag.

På torsdagen satte vi oss på shinkansen (tåget alltså) igen och tog oss tillbaka till Tokyo. Denna gång skulle vi stanna över natten så vi tog in på Tokyo Grand hotel. Fin utsikt över Tokyo tower hade man från 12 våningen. Men innan jag började beundra utsikten så gav vi oss ut o utforska staden. Tog tåget till Shibya crossing, som lär skall vara världens folktätaste övergångsställe. Hittade hunden som man måste ta en selfie med. Ställde oss dock inte i selfie-kön utan tog en bild lite från sidan om.

Berättelsen om Hachiko (Wikipedia)

År 1924 förenades Hachi med sin ägare Hidesaburō Ueno, som var professor på Tokyos universitet. Varje dag lämnade Hachi sin ägare vid järnvägsstationen i Shibuya och mötte honom sedan vid samma plats vid arbetsdagens slut. Denna dagliga ritual fortsatte fram till en dag i maj år 1925 då professorn en kväll inte dök upp vid tåget. Professor Ueno hade, vid universitetet samma dag, drabbats av en stroke som ledde till hans bortgång; därför återvände han aldrig till järnvägsstationen där Hachi väntade. Efter sin ägares död fick Hachi ett nytt hem, som han ständigt rymde ifrån för att bege sig till järnvägsstationen. I nio år väntade Hachi vid stationen precis vid den tid, då tåget hans husse åkt med skulle anlända, men husse återvände aldrig.

Sen var det dax att ta sig över det berömda övergångsstället.
Visst här var helt ok med folk, men tror nog att detta kan vara mera imponerande kvällstid.

Vill man ha shopping så verkar detta vara ett bra område för det också. Här fanns åtminstone många av de kända affärerna. Jag besökte förstås Disney store, vilket här var lite av en besvikelse.
Förutom att shoppa så satt vi en stund och tittade på folkvimlet från Mc Donalds. Behövde lite motvikt till all rå fisk vi fått i oss de senaste dagarna.

Sen traskade vi mot Yoyogi Park, som lär skall vara "the place to be" på söndagarna. Men så här en torsdags kväll var här ganska lugnt.

Bredvid parken finns också ett tempel som vi tänkte att vi skulle besöka. Google maps tyckte att man lätt kan traska genom hela parken och ta sig dit. Så det gjorde vi, trots att vi blev uppmanade ganska många gånger om att svänga om. Vi lyckades faktiskt passera runt 10 av dessa uppmaningar innan vi trodde på att det inte går att ta en genväg genom parken. Och att döma på mängden skyltar, så var vi nog inte de första som försökt oss på en genväg.

Vi kom till Templet nog slutligen, men fick som sagt snällt gå runt till den riktiga ingången. Intressant plats!

Sen höll vi förstås på och bli inlåsta för klockan 18.00 stänger de grind till parken som vi skulle ut genom. Så vi fick nog lite snabba på stegen mot slutet och vi var bland de sista att komma ut den vägen. Ja man hade säkert kommit ut nån annan väg, men efter att ha traskat en hel dag så lockade inte en omväg.

Nu var det dax att ta sig tillbaka till hotellet. Tog tåget, vilket man nog skall undvika i rusningstrafik om man bara kan. Det var nämligen några andra i farten också.

Middag på hotellet och en den första lugna kvällen. Jag, en bra bok och en strålande utsikt!