Vi inleder kalas säsongen


Maj månad inleder vår familjs så kallade "Kalas-säsong". 
Och speciellt maj är verkligen fyllt av olika roliga tillställningar och fester.

Vi gillar ju kalas och fester i mitt släkte så varje sak skall ju firas ordentligt!


Kalas firar vi nu nästan varje månad fram till september och den månaden avslutar vi ordentligt med två kalas. I juli håller vi däremot paus, inga kalas då. 

Första maj skall som vanligt firas på villan och vi får hoppas att det hinner torka upp lite mera innan det. Mjöden den är som vanligt på mitt ansvar. Den och munkarna. Mjöden den blir hemmagjord som vanligt. Att blanda ihop lite socker, vatten och jäst klarar jag nog av. Men munkarna de får nog bli köpta, eller såna där halv färdiga som bara behöver värmas och sockras. Blir helt ok, men förstås inte på långt när så goda som min farmor gör. Nån dag skall jag testa på att göra egna, men den dagen är inte ännu detta år. 





Men mjöden den är redan på jäsning. Fixad med hjälp av mina fina hjälpredor!




10 års kalas förbereds också för fullt. Inbjudningarna är färdigt gjorda, dukning enligt tema är fixat och tårtan bestämt. 
Får se hur tårt-fixaren lyckas få till en Fortnite-tårta!
Två kalas och morsdag den samma helgen så tårta kommer det inte att vara brist på. Och igen kommer gubben väldigt enkelt undan med att bara ta nån tårta ur kylskåpet på morsdags morgonen. Ganska behändigt!





Kommentarer

Populära inlägg