Några timmar över i Helsingfors


Vackert väder och några timmar över innan tåget går då måste man hitta på nått roligt!
Min fot tillåter inga långa promenader så idag blev det Kiasma och Galna dagar, förstås!

Kiasma är det främsta museet för nutidskonst i Finland. 

"Kiasma för fram och samlar vår tids konst – den konst konstnärerna gör just nu. Målet är att göra samtidskonsten känd för så många som möjligt och därigenom erbjuda upplevelser och nya perspektiv på livet."




Nutidskonst/modernkonst kan vara lite hmm, intressant, ibland. Kanske en av orsakerna till att jag alltid valt att besöka Ateneum istället. Men idag lockade inte den utställning de hade där och den permanenta har jag sett ganska många gånger. Så då blev det Kiasma, som jag aldrig besökt tidigare. 




För tillfället finns flera intressanta utställningar och på fredag öppnar en ny på 5:te våningen. 
Jag tror att barnen hade gillat detta ställe. Talande huvuden, en båt av ölburkar och en video på en gubbe som dansar med en mega mjukis penis guppande mm., ja pojkarna hade tyckt att det hade varit sjukt roligt. Ja och alla under 18 år går in gratis också!

Själv är jag inte riktigt övertygad, men diskussion frambringar de nog det är säkert. Och det är väl det som är meningen med konst.





Och är det galna dagar så måste man ju på lite shopping! 
Shoppade loss på Akademiska bokhandeln. Roligt när pojkarna nått den åldern att de läser själva (ja två av dem) och man kan köpa tjockare böcker åt dem. 




Nu några timmar i tåget och så är man hemma igen!
Och nästa vecka på nytt! Då skall jag inte stiga av i Böle på ner resan! Undrar hur man kan ha åkt denna strecka så pass många gånger och ändå lyckas stiga av på fel station. Tillfällig förvirring eller nått. Men tur att det går lokaltåg var o varannan minut, så ingen skada skedd. 


Kommentarer

Populära inlägg