St Petersburg

St Petersburg Nordens Venedig!
Vår Weekendtrip destination!

Som alla andra platser så gör denna stad sig också bäst i sommarvärme o strålande solsken. Inte i några plus grader o bitande vind. Sen på eftermiddagen började det regna också. Men trots vädret så måste man nog säga att här finns mycket vackert att se. Palats, på palats o många vackra kyrkor o andra intressanta byggnader. Väl värt att besöka!

St Petersburg som är Ryssland andra största stad är byggd på 42 öar. Så när man tar sig runt i staden så kör man från ö till ö längs fina broar o kanaler. Det lär finnas över 340 broar här! Hade nog inte velat köra omkring här själv, vilken trafik!

Till St Petersburg tar man sig idag mycket lätt. Från Helsingfors kan man välja buss, tåg, flyg eller som vi båt. Vi tyckte att en 2 ½ dagars kryssning var det rätta alternativet för oss. Varför? Jo för att det var smidigt, man behövde inget visum för den korta tiden o så var det kanske det förmånligaste alternativet också. Så på fredagkväll hoppade vi på St Peterlines Princess Maria! Eller hoppade på är kanske inte rätt ord för där var ganska mycket köande o olika kontroller innan man var ombord. Flera passkontroller, säkerhetskontroller o vem vet vad. Men vi var i tid ute, 2 timmar innan avgång så vi behövde inte köa så länge. De som kom senare köade mycket längre!

På denna kryssning kommer man till St Petersburg på lördag morgon o ca 9.30 kommer man av båten o har till 18.30 tid på sig att utforska staden på egenhand eller med nån ordnad rundtur. Vi bokade från början den längsta 6 timmars rundturen o tur var det. Man måste vara 4 vuxna för att denna tur skall ordnas o vi var 5 o så var där en extra gubbe också. På sommaren kanske grupperna är större men nu hade vi nästan en privattur. Varför tur då? Jo, eftersom det är båtbolaget som ordnar turerna så får man då gå av båten först o behöver inte stå timmar i passkontrollkön. Vi blev utförda via bildäck före alla andra grupper. Lite "boskaps - olaglig invandrare" stämning över det hela, men vi var av båten på några minuter o där väntade den finsktalande guiden på oss. Ingen annanstans behövde vi köa heller, till Eremitaget gick vi in före alla som köade i regnet utanför o t.o.m. i garderobkön gick guiden bara kalt förbi alla. Förstår ju att det var helt nödvändigt för annars hade hon ju inte lyckats genomföra hela turen på 6 timmar, men gissa om folk tittade argt på oss! Så vill man slippa köandet skall man välja denna rundtur. Gubben som vi hade med oss i gruppen talade inte ens finska, var för tredje gången här o skulle stanna flera nätter. Men han sa att han väljer alltid den här rundturen för att det går så smidigt utan köande. Rundturen kostade 80€, men var så värt pengarna!

Första stoppen var vid Sphinxserna som finns beläget vid Neva flodens strand. Inte riktigt det som man väntar sig att se i Ryssland!

Andra stoppen vid dessa två ståtliga fyrar!

Tredje stoppen var här vid denna vackra kyrka,
St. Nicholas Naval Cathedral.
Här hade vi möjlighet att gå in också! På den här rundturen beundrade man de flesta husen bara från utsidan. Annars hade 6 timmar inte räckt långt.

Fjärde stoppen, St. Isaac's Cathedral!

Femte stoppen, Church of Our Savior on Spilled Blood (Verikirkko).

Två gånger under dagen stannade vi vid typiska turistfällor. Suvenirer så långt ögat kunde skåda o engelsktalande säljare! Men fina toaletter och gratis kaffe o vodka! Värmande en sånn här blåsig dag!

Den längsta stoppen under den här rundturen var vid Eremitaget o Vinterpalatset! Men där fanns sååå mycket att se så det får bli ett helt eget inlägg, eller två! Läste nånstans att om man skulle stå en minut framför varje konstverk där så skulle man få hålla på i över 20 år! Så man kan lugnt säga att vi hann nog inte se allt på våra två timmar! Men vi gjorde ett gott försök! Mera om det senare!

Efter rundturen släptes vi av vid hamnen, hade man velat hade man kunnat stanna i centrum för lite shopping, men vi kände oss färdiga. 6 timmar med mycket info att ta in är länge, man blir trött fast man nu inte gör så mycket! Vi var med de första tillbaka så inget köande alls, bara att gå via alla kontroller in i båten! Följande morgon var vi tillbaka i Helsingfors igen! Ett jätte fint veckoslut!