"Detta är Kuba, det skall vara så här!"

Alltså den meningen får man verkligen höra i Kuba. Ingen skillnad vad det är frågan om så använder researrangörerna o guiderna o hotellpersonalen det. Ibland fick man en känsla av att de inte ens försökte göra nån förbättring utan det var enklare att säga "This is Cuba!" o hålla upp händerna!

Vi visste ju att man inte kan vänta sig för mycket av Kubansk standard men av en finsk researrangör borde man ju kunna det... Redan innan vi åkte hade vi ju tusen o en problem med att inget blev fixat o ingen info gick vidare från resebolaget som den skulle. När vi sen kom fram så var Colin inte ens med i bokningen o personalen frågade var Gus var. Detta var ändringar som hade blivit gjorda för månader sedan. Man tycker ju att resebolaget skulle få fram infon till hotellet när de har sitt kontor i samma byggnad!
Nå lite nytta hade vi också av detta, de hade då också glömt att meddela att vi inte skulle ha havsutikt. Så detta fick vi gratis! Resebolagets personal i Kuba var sen mycket professionella o duktiga, det är nog i Finska kontoret som bristerna sitter!

Hotellet var helt ok, men absolut inget lyx! Hotellet som består av två olika delar Coral o Sirenas var slitet o i desperat behov av fixande. Visst sprang de omkring med målfärg hela dagarna så att man fick se efter var man satte sig (inga varningsskyltar förstås). Men det hade nog behövts nå lite mera än lite färg här. Vissa hus var helt obrukbara.

Vårt rum var helt ok. Allt fungerade o inga större mögelproblem (lite i duschen). Men så var vi på fjärde våningen. Hade verkligen inte velat bo på första eller andra... där fanns det mögel. Mina föräldrar blev tvungan att byta rum (pappa klarade inte av möglet, fick tungt att andas), så till pojkarnas förtjusning fick de ett rum mitt emot oss.
Stort var ju rummen inte. Med tre sängar o en spjälsäng (ja vi hade spjälsäng fast de trodde att våra barn var 5 o 7 år gamla) o allt bagage så fanns det inte mycket golvyta kvar. Men städpersonalen var trevligt o jobbade effektivt. På hemresedagen fick man mot extra betalning också behålla rummen nästa ända tills vi skulle åka o det var verkligen bra eftersom bussen till flyget gick först på kvällen. Ja inte alla fick det, men de flesta som ville fick ha sina till klockan 3 men vi med barn fick ha vårt till 5.
Dagen då vi åkte hem slutade det komma vatten på hela hotellet. Vi hann dusch o efter det så var det stop. Inget mera vatten! Då kändes det bra att få sätta sig i bussen o åka hemåt!

Lite sned gardinstång men den var de o fixade sen sista veckan! :)
 Utsikten var helt ok!

Att få tag på strandhandukar var lite av en process. Först skulle man o växla pengar till andra hotellet. Sen skulle tillbaka till vår sida för att betala o få kvitto o sen skulle man traska tillbaka till andra hotellet igen för att få handdukarna o sen tillbaka igen för att landa vid poolen. Med alla köer o väntande på att olika punkter skulle öppna så tog detta flera timmar! Sen fick man en handduk som såg ut så här...

Nå det kom en försändelse med alla möjliga varor till hotellet sen mot slutet av vår första vecka o så blev det helt nya handdukar. Skålar till frukosten kom också på samma gång. Innan fick man äta flingor ur kaffemuggar!

Stranden var helt ok. Åtminstone havet o en meter upp på stranden. Resten var mest byggarbetsplatser o hotell. Verkligen inte "en av de vackraste stränderna i världen" som de skriver!

Ena morgonen såg det ut så här på stranden...

...och sen när 800 Kanadensiska ungdomar intagit hotellet så såg det ut så här! Denna morgon var det bara flaskor o glas, dagen innan var det tallrikar från snack-baren. Sen förstod personalen att dessa grisar inte kan äta av porslins fat o så började de ge dem papperstallrikar istället!

Ja för plötsligt en moron sista veckan så började de droppa in lass på lass av 17-18-åringar som skrek o söp o förstörde stället. 800 barn blev det till slut! Ingen respekt för nått o dricka fick de i mängder bara de betalade lite åt personalen. Att detta skulle bli ett partyhotell är kanske nått som resebyrån också kunde ha nämnt. Speciellt när vi frågade extra flera gånger om hotellet används av festande ungdomar. Det gör det absolut inte var svaret! Hmm! Nå ungdomarna sov ju bort största delen av dagen, så då var de ju borta. Men på natten sprang de omkring o skrek o bultade på alla dörrar, slängde ner krukor från fjärde våningen o satt o grät i nått hörn. Ja så där som det blir när många ungdomar samlas på ett ställe. Vi stördes faktiskt inte så mycket, fläkten hade sånt oväsen så man hörde inget annat. Men hörde av flera andra finska resenärer att de inte fick sova alls.
Inte var de ju otrevliga, de flesta var faktiskt helt vänliga. Men de var så många o så...ja ungdomar!

Lekplatsen den tyckte pojkarna om o den fick de ju ha nästan helt för sig själva. Var inte många andra små barn på detta hotell.

Poolen den var också riktigt bra. Inte uppvärmd, så de dagar som det blåste kändes den lite kall. Men de flesta dagar var den helt lagom. Poolen var lämpad för alla med djup mellan 0.18cm - 1,5m. Som vid alla andra hotell så skall solstolar o bra platser reserveras från morgonen. Annars blir man utan!

Shoppingata fanns det vid båda hotellen. Priserna var i stort sett samma som inne i Varadero. Utbudet var förstås lite mindre.

Maten då! Nå vill man ha burgare och pizza så skulle man gå till snack-baren för där fanns det med störst sannolikhet. Innan ungdomarna kom så var det lite så där om det alltid fanns fransk potatis. Tydligen så var det inte så nödvändigt att ha sånt när det mest var pensionärer som bodde på hotellet. Så nått positivt förde ungdomarna med sig. Lagret med fransk potatis blev oändligt!

Vanligen så åt vi vid buffén. Fanns en på vår sida o en på Sirena sidan. Den på Sirena sidan var så mycket bättre. Både maten o hela matsalen o den vänliga personalen. Så mycket bättre! Så vi gick alltid dit, fast det var mycket längre bort. Maten var helt ok! Gick att äta, vissa rätter var riktigt goda men inte kommer detta ens i närheten av de andra All inclusive restauranger vi varit på.

Den mexikanska o den italienska restaurangen var också helt ok. Lite omväxling till buffén åtminstone!

Så summa sumarum, ett helt ok hotell. Inte bra men inte helt ruttet heller, bara helt ok.
Skulle jag åka hit igen? Aldrig i livet!
Skulle jag rekommendera den åt nån? Inte om det fanns nått annat att välja på!