3 veckor utan socker - still going strong


Vad passar bättre än att dra igång det nya året med en ordentlig förändring! Hur många är vi inte som tänker så?! Nyårslöften om hälsa måste vara de absolut vanligaste att göra. Jag hör ju också till den här gruppen fast jag inte vill godkänna det.




Nått löfte gav jag mig själv inte (jepp, står på mig, jag skall inte vara en sånn som gör tomma nyårslöften), men nå veckor innan jul köpte jag en utbildning på internet. 8 veckor heter den (8 viikkoa egentligen om nån vill leta rätt på den), den går ut på att äta rätt och gå ner i vikt. Nån träning hör inte till, eftersom man helt fokuserar först på att lära sig äta rätt för att ja gå ner i vikt, men också för att lära sig leva hälsosammare. 

Jag älskar choklad och bröd! Jag kunde leva på bröd och har vissa dagar så också gjort genom hela livet. Är jag hemma så går jag och "snacksar", ett kex där, lite chips där, hej barnen har en godispåse i skåpet osv. Snacksen har ibland varit min mat. 

Detta ätandet fungerade ju super när man var 20+. Sen kom barnen och åldern. Och nu går det inte mera. Sakta men säkert så smyger sig kilona på. Inte snabbt, men i sakta mak stiger siffran på vågen och kläderna har börjat krympa. 

Träna mera, jo detta gör jag ju, eftersom ryggen annars hade gett upp ännu mera än den gör med träning. Men bara att motionera räcker inte. Det har jag länge vetat och också det att jag utan hjälp inte kommer att orka sätta mig in i vad man skall och vad man bör äta och varför. Så äta rätt har lämnat som en 2-3 dagars test nu och då utan nå resultat egentligen. 

När jag såg den här utbildningen (och hej, den hade då också ett kraftigt nersatt pris, älskar ju rea) så tänkte jag inte många minuter på saken, utan slog till. Och åt under julhelgerna precis vad jag ville, förstås,  för 6.1 skulle jag börja äta bra. Jepp, där kom en kilo till att ta bort (människan är nog konstig)!

Men 6.1 så började jag och sen den dagen har jag inte satt i mig alls nå kolhydrater. Absolut inget socker, men ingen pasta, inget bröd, ingen frukt. Man får en lista på vad man kan äta, ett recept häfte och så skall man äta 4 gånger om dagen. Ganska enkelt egentligen, när man kommer igång. Gör man nått tungt får man sätta till nån kolhydrat, men jag har inte känt att jag behövt det. Så hungrig behöver man inte vara. 

Första veckan protesterade kroppen vilt! Den ville ha sitt socker! Huvudvärk precis hela veckan. Bröstbränna, ja innan jag förstod vilka grönsaker som inte passar åt mig. Och kraftlösheten, bara att gå uppför trappan kändes som en maraton. Men sen efter en vecka så vände det och nu känns det som tidigare. Kraften är tillbaka, kanske t.o.m. så att man känner sig ha mera energi än man hade innan (vill tro det, men är mycket dålig på att jämföra sånt), och huvudvärken är borta. 

Alltså jag som aldrig klarat av en diet i hela mitt liv, sitter nu bredvid 2 påsar godis och har inte ens tänkt tanken på att ta en. Vi har ju godis, chips, kex i huset hela tiden. De är ju barnens, inte kan man ju ta och kasta bort dem heller, fast det nog hade varit betydligt enklare för en själv så. Men jag märker att eftersom jag äter mindre dåligt så gör ju barnen det också. Det blir mera sallader, mera fisk och mera nya rätter. Så bara positivt där också.

Men sen det som nu motiverar bäst, de där siffrorna som sakta men säkert går ner åt och kläderna som passar så mycket bättre! Jag kan igen andas i mina jeans! Det är nog den största motivationen och det som gör att jag på 3 veckor inte har rört nått förbjudet! Kan lova att så aldrig inträffat tidigare under mitt liv!

Detta är en 8 veckors diet, men tanken är ju att man skall lära sig äta rätt saker efter det också. Lämnar sockret gör jag nog inte helt och knappast brödet heller, men hoppas på ett mera balanserat sätt att äta. Så hur det går sen efter det återstår att se. Börjar ju bra med nästan 3 veckors semester redan innan dessa veckor är över... 

Före och efter bilder kanske dyker upp sen när 8 veckor har gått...

Kommentarer

Populära inlägg