Oxveckor - stark som en oxe för att ta sig igenom?!


Hade inte ens tänkt att det fanns ett namn för dessa veckor. Dessa evighets långa veckor utan nått extra ledigt. Dessa veckor med bara vardag och nu i år pga vädret en ganska grå vardag. 
Men är den grå och trist, så där egentligen? Eller är det kanske bara upp till en själv det också? Din egen inställning till vardagen?

Vardag är inte alltid glitter och vackra stränder

Oxveckorna, är enligt nyare muntlig tradition, perioden efter trettonhelgen fram till påsk. Dessa veckor upplevs oftast som tröga och tunga, därav ox- i förleden. källa Wikipedia


Kort svar till alla frågorna i början, allt är nog upp till en själv! Det är nog din egen inställning som är avgörande, som för det mesta!

Men egentligen så är det ju inget fel på vardagen! Finns inget bättre än en vardag som rullar utan större problem (men så sker väldigt sällan förstås). Vardag är tidiga, mörka mornar med jobb, ibland träning och sen jobb, barnen till dagis/skolan, jobba, barnen hem, mat, läxor, hobbyer, kvällsmat, sova. Det är vardagen i ett nötskal!

Vad som hjälper mig dessa vardags-veckor är att ha nått att se fram emot. Och detta gäller väldigt många vill jag påstå, för efter sommaren är nog februari/mars den tid när folk semestrar som mest. Så det att man kan ta sportlov/vinterledigt i februari/mars skiftet är väldigt skönt. Annars hade ju denna oändlighet hållit i ända till påsken och det är ju först i april i år. Så tack o lov att barnen har sportlov från skolan och att man därmed blir "tvungen" att ha semester. Man kan ju inte ha dem hemma ensamma heller. Och eftersom vi har den möjligheten så blir det en resa för oss i år också. Så det ser jag så framemot. 

Så för mig har januari - februari i flera år varit en förberedelse inför en semester. Man drömmer, planerar och fixar och vips så är det dax för lite sol och bad. Och sen när man kommer hem så är det strax påsk och våren kommer igång och så är det redan sommar. 

Så detta hjälper verkligen, att ha nått att se framemot alltså. Nått som bryter vardagen. En ny hobby kan t.ex. också vara en sånn sak. Jag själv kan inte påstå att jag skaffat nån ny hobby ( ja om man inte räknar med den här dieten ja försöker mig på då, att tänka på mat hela tiden är väldigt tidskrävande det också), barnen däremot de fyller våra kvällar med sina hobbyer, både gamla och nya såna. Men en ny vana har vi infört för hela familjen. Vi åker och simmar en gång i veckan. Bra och roligt för alla. Ja han äldste han tycker det är kallt och tråkigt så han stannar hellre hemma. Men de två mindre gillar och det gör bra för min rygg också att simma. Så ja, jag tar tillbaka det där om ingen ny hobby, för simma är ju en sånn egentligen. 

Nytt år betyder också, åtminstone för mig i år, en del nya projekt i jobbet. Och ännu i detta skede tittar jag på dem med intresse (brukar kunna ändras genom året....). Så det att man har ett jobb man tycker är intressant det hjälper ju också till. För det blir väldigt svårt att gilla sin vardag om man hatar sitt jobb. 

Men vet ni vilka kvällar jag just nu egentligen gillar allra bäst?! Jo de som står tomma, de som inte har nå program alls. För hur roligt det än är att göra en massa så kan det vara skönt att ibland inte göra nått alls.


Kommentarer

  1. Jag har hört om oxveckor förut, men visste nog inte vad det betydde ... Intressant! Vardag kan vara ok ibland tycker jag. Vi lever ett ganska omväxlande liv så jag kan nästan tycka att vardag är lite vilsamt, på ett sätt. Men visst, sedan vill jag ha något att se fram emot också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltid bra med nått roligt att se fram emot vare sig det är resor eller nått annat!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg