Min Europa lista


Gillar listor, gillar att räkna länder och gillar Europa så denna lista bara måste jag fylla i. Hittade listan hos bloggen 4000mil och även hos resamedvetet




Sista land i Europa att besöka

Vad som kommer att bli sista vet jag inte riktigt, de finns ju några kvar ännu. Av 44 stater (45 med Kosovo) så har jag besökt 37. Kvar finns Island, Andorra, Vitryssland, Ukraina, Moldavien, Georgien, Kosovo och Malta. Malta blir det om 30 dagar. Kosovo körde vi förbi en sommar, men det var nå konstigheter med vilken tullövergång man kunde ta och inte kunde ta för att sen komma vidare till Serbien och det skulle ha tagit får lång tid helt enkelt.
Av dessa som finns kvar står nog Island mycket högt på listan att bli besökt snart.


Besökta länder


Första land jag besökte

Ja som Finlandssvensk så var det ju förstås Sverige. Bilresor till Sverige och Norge var vad vi gjorde när jag växte upp. Vi har ju släkt i Sverige så dem besökte vi en del. Så egentligen så åkte jag inte utanför Norra Europa nå innan jag fyllt 18 och åkte då iväg själv med vänner.
Av nån anlednign så verkar mina barndomsfoton vara på vinden så detta var den första utlandsresa som jag hittade bilder på, Rodos med tre vänner efter studenten. Ja man är ju 18 bara en gång...




Land besökt flest gånger

Ja har nog tappat räkningen över hur många gånger jag besökt vissa länder. Med husbil så kör vi ju genom Baltikum åtminstone en gång per sommar. Så Estland har nog blivit besökt många gånger men tror nog ändå att Sverige är den som jag besökt mest. 

Bullerbyn


Bästa landet i Europa

Detta är nog helt omöjligt att svara på, gillar de flesta Medelhavsländer. Men kanske Italien ändå mest.

Venedig

Land spenderat mest tid i

Landet som jag spenderat mest tid i blir nog Norge, eftersom jag bodde där 6 månader. Var som utbytesstuderande i Bergen år 2004. Men sen så bodde jag ju en sommar i Sverige också, medan jag sommarjobbade, så kan hända att Sverige ändå vinner med tid.

Ja Bergen det var geologstudier det och studieliv.



Land som jag varit kortast i

Kortast tid, jo det blir Liechtenstein, in och ut på ca en timme (kan hända var det ännu kortare). Vi körde genom staden och upp till Vaduz slott. Men jag kunde inte övertala nån att stiga ur bilen. De hade sett tillräckligt med slott och gamla hus för den resan påstod de. Och för en gångs skull så höll jag nog med dem. Annars hade jag ju nog tvingat ut dem. Så alla nöjda med att beundra Vaduz slott endast från utsidan. Vi hade tänkt spendera en natt i landet, men så visade sig när vi kom fram till campingen att de hade stängt i flera timmar mitt på dagen och vi orkade helt enkelt inte vänta. Så vi körde mot nästa land istället.

Vaduz slott

Bästa Huvudstaden

Lissabon skulle jag nog säga! Vacker och det finns så otroligt mycket att se. Jag gillade!




Antal dagar spenderade i Europa (utom Finland förstås)
Ja detta är ju helt omöjligt att räkna egentligen, men skall göra ett försök. 6 månader i Bergen ger 183 dagar, husbil 7 sommarmånader (ca 4 veckor varje år, både mer och mindre förekommer) ca 200 dagar, 3 månader i Sverige 80 dagar, semester ungefär 30 dagar till i Norge, 150 i semester lite här o där, ja vad blir det, ca 643 dagar så där snabbt räknat. Och mera blir det om en vecka när jag åker till Schweiz och om 30 dagar när vi åker till Malta. 



Kommentarer

Populära inlägg