En vecka med dåligt samvete och geologi


En jobbvecka i Bern! Från tidig måndag morgon till tidig lördag morgon. En mycket intressant vecka för jobb-jag men en vecka med väldigt dåligt samvete för mamma-jag. 






Ja det började ju väldigt dåligt. Min minsting vägrade totalt acceptera att mamma skulle åka bort och jag är en sånn att jag skulle aldrig smyga mig iväg utan berättar alltid åt dem vad som är på gång fast jag vet att det blir gråt. Så han grät tills han somnade och jag hade så dåligt samvete så jag höll på o gå sönder (så dåligt så jag har än idag inte fortsatt min ansökan till de arbetsuppgifter som jag skulle vilja ha, var på gång då, men nu ligger mailen bara där). Ja jag vet ju att det gick bra sen när jag väl kom iväg, ringde ju videosamtal varje morgon och kväll och han hade knappt tid att prata. Men den natten blev ännu värre för i samma veva blev han sjuk också. Andningen rosslade och pep så jag vågade inte ens somna. Låg därför där och var orolig och hade dåligt samvete hela natten, tills klockan blev 3 och det var dax att stiga upp. Hann redan i tankarna av boka resan så många gånger innan han igen mot morgonen sov lugnt.




Så jag var lite trött den första dagen och vädret var det också. För i Zurich, där vi hade tänkt spendera dagen, så öste det ner. Så vi fortsatte med tåg till Bern istället, där vädret inte alls var nå bättre. Men eftersom jag ändå var så trött så gjorde det ju inget. Klockan 19 så sov jag!

Best Western hotel Bern blev vårt val till boende pga att det var väldigt fullt överallt och denna var en av de få som hade frukost. Hotellet hade helt perfekt läge och rummen var fina. Älskade fönstret! Men renoveringen som pågick var inte så trevlig. Man visste aldrig vad som väntade när hissen öppnade sig till vår våning. En dag gjöt som golvet och man fick hoppa sig fram och en annan dag så spaklade de taket. Så ja, det kunde ha varit trevligare. Men personalen var vänlig, frukosten bra, läget perfekt och jag tyckte t.o.m. de orenoverade rummen var fina.




Andra dagen var det tidig väckning för vi skulle iväg till ett test laboratorie uppe i bergen. Blev en förmiddag med föreläsning i ett litet rum med så dålig luft så man höll på och svimmade. Tyvärr för presentationen var väldigt intressant och nu hade man svårt att följa med. Sen bar det iväg in i tunneln och där spenderade vi flera timmar med att titta på olika experiment. 




Efter det var det dax för en bussresa tillbaka till Bern och pojkarnas vårfest via videosamtal. Festen tog ju sin tid så såg en del i bussen, en del traskande från bussen och sista delen i lugn o ro på hotellet. Tacka vet jag PocketWifi. Så det fungerade faktiskt helt ok och jag missade inget av festen. Så där försvann lite av det dåliga samvetet. Jag var ju med, på ett sätt.




Följande dag sken solen!!!! Och jag hoppade upp med tuppen och gav mig ut på en morgonpromenad innan den Geologiska stadsvandringen började. Och vilken härlig utsikt som väntade mig över staden, som ännu den tiden var insvept i en lätt dimma.




Sen kom jag ändå för tidigt till mötet med gruppen. Kunde ha suttit i solen i lugn o ro och druckit mitt Starbucks kaffe men bestämde mig istälet för att traska ner till floden. Och konstaterade snabbt att jo detta var värt det. En härlig gångbro gick över till andra sidan, fåglarna sjöng och det kändes verkligen inte som om man var i centrum av en huvudstad. Blev helt förtjust i det gröna vattnet och ja i allt. Det var t.o.m. värt den svettiga språngmarchen upp för att inte komma försent. 




Geologisk stadsvandring var det sen ja. Och om nån undrar vad det är så är det att man går runt och tittar på sten som använts till byggnadsmaterial. Intressant jo, men detta kan ibland bli lite pinsamt, som när vi traskade in 25 personer i nått som såg ut som en bank och ställde oss och beundra pelarna och golvet. 




Och efter detta började själva 3D-workshoppen. Med ett långt möte ända till kvällen.
Och därifrån fick man traska direkt till kvällens välkomst tillfälle som ägde rum på det Naturhistoriska museets geologiska avdelning. Inget dåligt val av ställe, men jag hade gärna sett resten av museet också förstås.




Blev ett lite långt inlägg och det finns hälften kvar så jag tror jag delar på det. Mera följer alltså!

Kommentarer

Populära inlägg