En bok som gav upphov till många tankar


Denna vårtermin bara flög iväg och imorgon sjunger vi igen Den blomstertid på klocktornstrappan. Idag är också Colins sista dagisdag före hösten. Så igen går ett skol-dagis-år mot sitt slut... nästan så man börjar skrämmas av farten.




Vad skönt det var med en ledig dag igår! Så ledig så jag hann läsa en tredjedels bok!!! Kan inte komma ihåg när nått sånt skulle ha hänt en vanlig ledigdag hemma. Och vet ni vad jag också hade tid med, ja förutom att försöka pyssla ihop ett schema för djursköttseln under vår semester, tänka. Tänka på året som gott, vänner som tappats på vägen och nya som kommit till. 

Troligen så berodde det på boken som jag läste att tankarna kom in på detta. Hur man tappat vänner på vägen av orsaker man inte förstår. Men också hur man bara i nått skede måste konstatera att om vänskapen bara är ensidig så är det dax att ge upp. 

Tyvärr måste man ju bara medge att sånt har skett ganska många gånger genom åren och också detta år. Med ensidig vänskap tänker jag på att man alltid själv är den som hör av sig och bjuder folk hem till sig och dessutom får bjuda in sig själv hem till den andra också. Alltid är den som får ta kontakten. Jag tycker nog att jag försökte hålla kontakten med många men i nått skede får det ju räcka. 

Så ja boken fick mig att tänka på vänner som varit och varför det bara tog slut. Ska man bara konstatera att det kan bli så ibland, att man växer ifrån varandra?! Sa detta en gång till en av mina gamla vänner och fick en massiv utskällning om att så inte sker (detta kom per brev, så jo det var länge sen, men ett som jag nog har kvar än idag). Tänker nu att om detta stämmer så måste man ju konstatera att dessa vänner då istället valde att inte vara mina vänner längre. Ett alternativ som jag tycker är betydligt svårare att akseptera än att man växer ifrån varandra. 

Nåja färdigt tyckt synd om mig själv. Vet ju att det behövs två till det mesta och skulle aldrig påstå att jag själv var felfri. Men också att duger jag inte som jag är, så får det vara!



Kommentarer

Populära inlägg