White Monday


Black friday oach black week reklam dyker upp precis överallt dessa dagar. En ny orsak för finska butiker att ha rea. 

Försökte mitt bästa, men nån shopping-relaterad bild kunde jag inte hitta bland mina bilder, fast jag vet att de finns. 

För i detta land gillar vi verkligen rea. När man var yngre var det rea efter midsommar och så mellandagsrean. Men nu är det rea på rea på rea och nu senast har de lanserat Black friday också.

Jag köper själv också hellre en vara för 50-70% mindre än det ursprungliga priset. Vem gör inte det, det känns ju som rena vinsten. Speciellt när man har tre pojkar som söndrar kläder och saker på löpande band så känns det bra när man inte alltid behöver betala stora summor för sånt som man ändå måste köpa.

Så köper saker det gör jag och över nätet för det mesta. Hade jag försökt påstå nått annat så hade de protesterat villt vid både posten och matkahuolto, för speciellt i dessa julklappstider blir det att hämta ett eller annat paket. För tror inte det skulle uppskattas riktigt bland barnen om tomten kom med en tom säck på julafton för att mamma inte vill köpa nått i år! Och nu protesterar min syster och säger "lite mindre paket kunde de väl få". Och jag håller helt med om den saken, och det har blivit mindre paket med åren, speciellt åt de större eftersom de inte vill ha leksaker mera. Istället en lite större present.

Sen vet jag nog att man kan ju köpa begagnat julklappar också och göra själv osv. Men jag har tre barn under 10 och ett full tidsjobb, jag hinner inte springa runt på loppisar, hur mycket jag än hade velat det. Jo finns loppisar på nätet, men barnen börjar ändå vara så stora så de vet precis vad de vill ha, så det är helt omöjligt att finna allt begagnat. Så julklappar det kommer vi att köpa från Black friday rean, om vi finner det vi ändå skulle ha köpt där billigare.

Roliga leksaker är det enklat att hitta begagnat så länge barnen är små och det fungrar lika fint som nya. 

Sen så vet jag ju att när jag köper ett par nya skridskor t.ex. åt en unge, så vet jag ju att dessa samma skor kommer att användas av två till och efter det säljer jag dem vidare om det finns nått kvar av dem.

Så för mig fungerar det så att jag köper begagnat om jag ser nått som jag vet att vi behöver. Men att springa runt och leta just en speciell sak, det har jag inte tid med. Facebook-loppisgrupper är verkligen ett bra sätt att finna begagnat och så gott som alla möbler vi köpt de senaste åren kommer via såna grupper. Men jo jag kunde bli ännu bättre på att köpa begagnat, det vet jag. Förbättrar mig hela itden! Men säljer vidare allt vi inte behöver det gör jag åtminstone.

Så begagnat om det går lätt och annars köper jag nytt! Lätt är nog ordet som gäller, när tiden inte finns i överflöd.
Men dock betydligt mindre shoppande har det blivit med åren. Och försöker hela tiden trappa ner det ännu mera. Det där med att shoppa bara för att det är billigt har jag försökt lägga av med. Lovade mig själv i somras att inget nytt åt mig själv på mycket länge och ännu är jag bara uppe i två par strumpbyxor sen dess.


Kommentarer

Populära inlägg