Amos Rex


Amos Rex är det nyaste konstmuseet i Helsingfors. Museet öppnade sina dörrar i augusti i år och har ett fint läge mitt i staden. Jag har hela hösten tänkt att jag vill besöka den för "konerna" som man ser från utsidan ser så speciella ut, men det har aldrig funnits tillräckligt med tid. Dock så med facit i hand så hade jag nog hunnit vilken gång som helst för jag klarade den på en halv timme.




Amos Rex är beläget mitt i centrum av Helsingfors och är ett privat konstmuseum som till sin arkitektur är alldeles unik. Amos Rex består av nya underjordiska utställningsutrymmen, det gamla, år 1936 byggda Glaspalatset och Bio Rex, samt Glaspalatstorget, en böljande evenemangsplats som samtidigt är utställningssalarnas tak.

I Amos Rex utställningsprogram ingår det nyaste av den ofta tekniskt experimentella samtidskonsten, 1900-talets modernism och forna kulturer. Amos Rex vill presentera intressant och ambitiös konst med inspiration och livsglädje. Avsikten är att det förflutna, nuet och framtiden ska producera unika upplevelser och överraskande möten under markytan, på marknivå och på filmduken (så beskriver man sig på deras hemsida). 




Amos Rex allra första utställning görs av konstkollektivet teamLab. Den utställningen fortsätter ännu in i januari. 




Häftiga färger, rörliga bilder, hög musik! Ja helt ok! Cool kanske! Intressant, jo visst! Annorlunda, verkligen!




Men för 18€ hade jag nog väntat mig nått lite mer, tyvärr. Väntade mig verkligen inte att vara klar på 30 minuter.  Det bara tog slut för snabbt. 

Den mycket lilla vanliga konstutställningen, Frosterus samling, som också fanns där kändes mest bara felplacerad. Vackra tavlor var det nog, men ganska få. 

Så intressant, men för lite är kanske min slutsats för det som finns där nu.




Kommentarer

Populära inlägg