Läxor, FHille o resa



Hur gör vi med barnens skola när vi är borta i en månad?! 
Kort sagt, vi gör lite nu före resan, de kommer att göra en del under resan o sen finns det säkert uppgifter att göra ännu när vi kommit hem också.


 
Idag har vi suttit och lagat matte o modersmålsuppgifter hela förmiddagen. Men nu är de uppgifter som Romeo fått i förväg gjorda. Men han får säkert mera ännu. Tur att vår lågstadieskola o förskola är super när det gäller resor. Inga problem alls med att få ledigt och mycket hjälpsamma lärare. 

På fyra veckor blir det ju en hel del som man går miste om. Men när man är borta så länge så kan man ju offra några minuter nån dag med att göra uppgifter. Så båda pojkarna, också förskolbarnet, kommer åtminstone att skriva-rita dagbok under resan. O Romeo kommer säkert att ha både Matte o andra böcker med. Det är ju inte så svåra saker att lära sig ännu på tvåan, så det skall vi nog klara av att lära honom under några veckor.

 Sen har Kevin lite andra uppgifter också som han annars gör varje dag här hemma, Fhille. De som inte vet vad FHille-programmet är, alltså de flesta antar jag, så är det ett program som Folkhälsan erbjuder för barn som snart skall börja skolan och deras föräldrar. Programmet som heter FHille baserar sig på den internationella HIPPY-modellen och erbjuder föräldrar och barn stunder för gemensam lek och samvaro. FHille är ett program som förbereder ditt barn för skoltiden. Programmet erbjuds familjer som vill vara väl förberedda för de utmaningar som barnet möter i skolan. Målet är att utveckla barnens sunda tro på sig själv och ge dem värdefulla färdigheter inför skolstarten. 
De uppgifterna kommer vi att ta med o göra, kanske inte riktigt blir av varje vardag, men vi försöker. 

 Jag har ju inga läxor, men 5 böcker som jag åtminstone tänkt att jag skall ta mig igenom. Semestern är ju den ända tiden när man har tid att läsa. Så detta kommer jag att göra varje ledig stund!




Kommentarer

  1. Hej. Får vem som helst vara med i Fhille? Hur kom ni i kontakt med programmet? Jag förstod att programmet tidigare varit för förskolebarn men fr.om hösten erbjuds det till 4 och 5 åringar. Tänkte genast att det där vill ju alla vara med i men tanke på vad som erbjuds. Så jag fråga av Denice och hon sa att det är hon som rekommenderar eller väljer ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi blev frågade av dagis om vi ville vara med. Vem som i slutändan bestämmer vet jag inte! Men jå så tänkte jag också, så det var klart att vi skulle vara med. O roligt har det varit!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg