Köpa platser till flyget i förväg? Gör ni så?


Så länge vi har rest med barn o så länge som man har kunnat/blivit tvungen att köpa sig plats på flyget, så har vi också gjort det. Bara för att slippa stressen över att inte få sitta bredvid varandra. 


Tror ju knappast att nått barn behövt sitta ensam, finns nog en regel om att en vuxen måste finnas nära. Men vi vill gärna sitta alla tillsammans. Blir så besvärligt om barnen måste springa iväg för att träffa Mormor o Morfar. Oftast lyckas man ju byta till sig andra plaster, men det blir bara besvärligt för oss o för andra resenärer. Så det vill man ju undvika! Så är det ju roligare att ha lite mera utrymme också när man reser med en liten i famnen. Nån babykorg får han ju inte plats i nå mera. Men när vi åkte till Kuba när Colin var 6 månader så var babykorgen jätte bra att ha.

Men den här gången tänkte vi dock spara in de 280€ som platser för 4 personer på fyra olika flyg hade kostat oss. 280€ är ju en hel del o det är ju platser som man blir tilldelad gratis sen om man väntar tills in-checkningen. Så tänkte vi i april när vi bokade resan!

I oktober klarade jag inte av stressen nå mera o då köpte jag oss platser för Helsinki-Frankfurt o Frankfurt-Helsinki. Då var halva planet redan reserverat o jag klarade inte av att vänta längre eftersom jag hört att överbokning förekommer ofta. 
Men fortfarande inga platser för de längre flygresorna.

Ok, gårdagen var en super stressig dag! O i samma veva bestämde jag mig att nu för det vara slut stressat över vissa saker o platserna på flygen var en av dem. Förstås så gick det ju inte alls att boka några platser åt oss via My booking. Gissade att det berodde på Colin som inte har nån egen plats utan sitter i min famn. O så var det ju sen när jag ringde Lufthans. Bara vissa platser för bebisar o dem kunde man tydligen inte boka via internet. Eller så var det bara nått fel på vår bokning. Ingen aning vilket, men via telefon var det lätt fixat.

Så nu är vi 280€ fattigare, men också så mycket mindre stressade! Bebisplatser åt två av oss o resten av gruppen sitter strax bakom. Nu börjar det vara klart! (Vet, har sagt det några gånger tidigare, men det dyker upp nya saker som måste fixas hela tiden!)

Här några bilder från Kuba flygresan! Blir ju inte samma den här gången när vi inte åker alla tillsammans. Bara vi o mina föräldrar som åker tillsammans. Trillingarna o gubbar landar dock nästan på samma gång som vi, fast de startar många timmar tidigare, åker samma rutt men olika bolag. Lotta o Lucas kommer först efter en vecka. Men stannar i tre veckor. Blir fullt hus i villan hela månaden!



Kommentarer

Populära inlägg