Vintersemester - för många alternativ?


Världen är full av nya spännande platser, bara att välja och vraka! Så skulle man ju tro... och så är det ju egentligen. Men tror aldrig det varit så här svårt att få till en sportlovsresa tidigare.  




Hade det handlat om bara mig, ja då hade det varit enkelt, vilket land som helst som är nytt hade gått bra. Men så handlar det ju inte bara om mig, utan vi är en familj och de andra har vissa krav på sin resa. Värmen är nummer ett. Eller egentligen så är den nått som de redan tagit för given och stranden likaså. Så egentligen så är det gratis wifi som numera är nummer ett. Ja o pool, helst en privat en. Så när man kryssar i egen pool, gratis wifi och gratis avbokning så försvinner en stor del av alla boende alternativ. 

Men tillbaka till värmen. Värmen är ganska svårt mitt i smäll kalla vintern. Man måste en bra bit ut ur Europa innan man har garanterad värme. Kanske värme duger inte. Vill inte betala en massa för kanske värme. Regnet kan man ju inget åt, det regnar om det regnar, men det är ju varmt ändå. Gubben vägrar Dubai och dessa länder så där är det stop, där hade man ju nog haft värme och det är inte så långt bort. Fast vi var i Qatar på en snabb stop på sportlov föregående år och det var så där varmt. Inte tillräckligt varmt.


Ja som ni ser, han som gillar värmen mest tycker inte ens det är lönt att ta av sig långärmat (Doha, Qatar)

Jag hade älskat att åka till Singapore eller Kuala lumpur, men där fick jag genast som svar av barnen "vi vill inte till nån stad"! Men nån dag skulle de nog kunna vistas i stad om de sen fick strand nån annanstans och om de hade pool. Så ett alternativ jag tittade på var att kombinera Kuala lumpur med Borneo, vilket hade varit kul. Men så läser man om allt smuts och man har ju själv sett mängderna skräp på stränderna både på Bali och Sri lanka och med det så dalar intresset lite för Asien. Så kanske inte Asien i år också.

Hittade billiga flyg till Florida och jo själv hade jag tyckt om att åka dit. Och vet att det skulle pojkarna också ha gjort för Roni Back (youtubern) var ju där ifjol och jag har fått se hans videor därifrån ett antal gånger. Så de hade gillat det alternativet. Men då hör ju ett besök till Orlando givetvis till och har ni sett priserna till Temaparkerna, 1200€/2 dagar för oss 5. Nej halloo!
Och så är det det där med värmen igen också. Har läst att det skall vara helt ok värme, men du har inte garanterat 30 graders värme och det kan vara bara 20 också. Så gubben såg mera ut som om vi diskuterade en begravning än en rolig semester när jag kastade fram denna idèn. 

Sen har vi Karibien och de små öarnas kedja. Guadaloupe har varit en idé en tid. Ja egentligen så långt att jag gjort min efterforskning klar och bokade två villor redan för nån månad sedan. Hade bra flyg på lut, men pga en massa annat blev de inte bokade då och så steg priserna. Så i helgen gav jag helt upp den idén. Men hur härliga är inte bilderna från den ön?! Och där finns vämen!




Vackra sandstränder och en plats som inte alla strax kan sätta ut på kartan, såna gillar jag, tänker att det kanske inte är så utturistat om det är så. Men vem vet.

Sen har vi mina föräldrar, som också skall med, också sina åsikter. Gångavstånd till affärer och annat hade varit ett av deras krav. Inte så enkelt alltid, när villor har en tendens att vara en bit från alla centrum. Inte ett problem om man kan sätta sig i bilen, men ett större om man inte vill köra. Villan som vi hyrde på Bali var ju helt ute bland absolut ingenting. Man kunde egentligen inte gå nånstans längs den landsvägen. Så de vill kanske inte ha så och det förstår man ju. Men det är lite svårt att avgöra på en karta, vad som är en livligt trafikerad väg och vad som inte är det, och vad som finns i närheten, om man inte lägger massor av tid med google maps förstås. 

Så många viljor och krav och när man har en budjet så är det inte så lätt alla gånger. Lite så att t.o.m. jag tröttnar på att söka alternativ...


Så vad tror ni att det blev? Eller har ni nå bra idér som vi inte tänkt på?



Kommentarer

  1. Har ni varit till Costa Rica? Har en jobbkompis som rest överallt och som sa att att till Costa Rica vill hon igen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Costa Rica är absolut på listan över platser jag vill besöka, men den här gången hittade jag inga biljetter som skulle ens kommit i närheten av vår budjet. Så nån dag, men i vinter blir det nått annat.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg