Hyra bil på Sri Lanka


Ofta varnas man för att hyra bil på Sri Lanka eller ja i Asien överlag och vi förstår nog varför, trafiken kan vara kaotisk med tuk-tuks som kommer upp precis överallt. Men med det sagt, så är man bekväm i trafiken annars så finns det verkligen ingen orsak varför man inte skulle ta en hyrbil. 




Jag gillar att ha friheten att komma och gå hur jag vill. Inte behöva vänta på nån annan, utan vill man åka 5 på morgonen för att vara tidigt ute, så gör man det. Och speciellt när man väljer att bo i villor så behöver man kunna köra till affären åtminstone. Så därför har vi alltid hyrbil på våra resor. 

Processen med hyrbil är däremot inte helt enkel på Sri lanka, eftersom man behöver ha ett extra stämpel till sitt internationella körkort eller ett annat papper egentligen visade det sig. De större biluthyrarna fixar dock detta åt dig innan du anländer och man behöver bara ge dem de papper de behöver, kopia på internationellt körkort och 50 dollar.




Men har man inte gjort detta innan, eller om biluthyrningen av nån orsak inte fixar det, så behöver man fixa detta själv på flygfältet. Vilket bara kan göras under vissa dagar och tider. Så enklast är ju att boka och fixa allt i bra tid innan man åker, eftersom detta är möjligt att göra. Vi gjorde detta och hade inga problem med att hämta upp vår hyrbil mitt i natten.


Så här gick det till när vi anlände till Sri Lanka mitt i natten. 

Jag var innan lite orolig hur det skulle gå att köra oss mitt i natten till vår villa i Negombo och om vi ens skulle få in all packning i bilen, eftersom man inte alltid kan vara säker på att få just den sorts bil man bokat. Så jag hade bokat en transfer åt mig och pojkarna till villan också. Så vi hade både hyrbil och transfer, vilket visade sig leda till lite rivalitet på flygplatsen när dessa respektive män upptäckte detta. De trodde först att det var ett missförstånd och att en av dem skulle bli utan sin betalning. Men det löste sig och jag och pojkarna åkte i transfern till biluthyrningen och gubben med mannen från biluthyrningen. Sen satt vi i bilen i vad som i mörkret verkade som en mörk gränd och väntade i en halv timme på att gubben skulle få alla papper ifyllda. Där ensam med pojkarna var jag kanske lite skeptisk på vad jag nu gett mig in på. 
Men sen när vi kom för att återlämna bilen, i vackert solsken, så var ju platsen som vilken gata som helst. Men i mörkret nog lite skrämmande.

Inga problem med att få hyrbilen när alla papper var färdigt fixade. Men jag var nog glad att vi hade en chaufför i ena bilen som visste hur man skulle köra. För med vänster trafik, mycket trafik, mörker och en okänd plats, så skulle det ha blivit lite onödigt mycket stress. Så nu körde gubben bara efter oss. Stoppade av en polispatrull blev vi dessutom då på natten. Men hade det varit dagtid hade vi otvekat bara tagit hyrbilen och hittat själv. Finns ju så bra appar nuförtiden som man kan använda offline, så hitta det gör man nog. 

De kommande två veckorna körde vi helt själv förstås och lyckade sen nog få in all packning i bilen också. Vi hade inga större problem. Men man får ju nog se upp hela tiden, en tuk-tuk kan dyka upp från ingenstans och en sånn liten öppning dit en tuk-tuk inte kan klämmas in finns tydligen inte.




Lite problem hade vi med bilen när vi körde en längre dagstur. Den fick helt enkelt nått fel och orkade helt enkelt inte. Vi försökte flera gånger ringa biluthyrningen för att få detta fixat, men de dök sen aldrig upp. De trodde nog bara att vi inte kunde använda bilen ordentligt. Men som tur så höll bilen ändå och vi kunde ta oss till flygfältet tillbaka. 

Så jag tycker nog att man kan ha hyrbil på Sri lanka precis som man kunde ha det på Bali.
Man behöver ju nog läsa på inför olika länder, hur det fungerar, innna man åker. Att fotografera bilen från alla håll och kanter före och efter är ju också ett måste. Vi har aldrig dock behövt använda oss av bilderna eftersom vi inte haft nått problem. Inte hamnat i riktiga olyckor eller påhittade sådanna. 

Vanligaste sättet att ta sig runt på Sri lanka är ju att ha bil med chaufför. Och jag förstår ju det enkla i det när man inte behöver fixa nått själv. Men att resa så hade nog inte passat oss. Vi gillar att komma och gå som vi vill!


Kommentarer

Populära inlägg