Helsingfors - hotellutbudet


Helsingfors - vår huvudstad, har ju så mycket fint att erbjuda. Själv reser jag bara dit för att ta en transfer nån annanstans eller i jobb och då har man väldigt lite tid över för turistande. Väldigt synd egentligen, för jag har aldrig besökt Sveaborg eller Heureka och Högholmen bara en gång som mycket liten.






Men i jobb kommer jag mig som sagt ganska ofta till Helsingfors och i.o.m. den nya metron så blev det så mycket enklare att pendla ut till Otnäs. GTK:s nya lokaler ligger bara 300 m från Aalto universitetets metrostation. Så nu behöver man inte längre ta ett hotell i Otnäs. Kom väldigt lägligt, började tröttna på Radisson Otaranta och Tapiola Garden.

Så i sommar tänkte jag att det skulle vara kul att testa vad det finns i centrum av Helsingfors. Ja det finns ju massor förstås i många olika prisklasser. Men mina krav var lagom pris, max 130 euro/natt, och nära till metron, max 5 minuter. 

Så jag testade 4 olika hotell och en var klart bättre än de andra! Alla fyra hotellen som jag valde ligger bara några minuter från centralstationen och Länsimetron. Och alla har förstås gratis och fungerande wifi.
Och här kommer en resension på alla:


Hotel Arthur

Hotel Arthurs traditioner går tillbaka till 1907 då hotellet öppnades på Berggatan i en vacker byggnad i jugendstil som ritades av arkitekten Vilho Penttilä. År 1957 färdigställdes Arthurs tillbyggnad där hotellets reception, restaurang och största delen av hotellrummen numera finns. Hotellet har 203 individuella rum och totalt över 400 sängplatser.
Ett hotell med nostalgi för min del. Här hölls alla Miss Finland semifinaler på min tid. Så här har man gått nervöst fram och tillbaka i korridoren, men också skuttat i glädje efter att man kom med i finalen. 
Men hotellet ja, den är ganska nött i kanterna, som så många av hotellen här verkar vara. Frukosten var en helt ok buffefrukost och rummen helt ok. Ett helt ok hotell helt enkelt, inget mindre och inget mera.




Sokos Hotel Helsinki

 Original Sokos Hotel Helsinki befinner sig mellan Ateneum och Senatstorget, mitt i huvudstadens puls vid dess livliga shoppingområde. Detta hotell har nog det bästa läget av alla 4 hotellen jag testade i sommar. Man stiger ju rakt ut till shopping!
Rummen var helt ok, inte är det super nytt det här hotellet heller men rent och fräscht.
Frukosten var bra, stor buffé som det skall vara.




Seurahuone Helsinki

Byggnaden är ju slående fin, gammal och precis bredvid centralstation. Och så har den nog en av de finaste frukstsalarna jag sett. Seurahuone hör under Scandic och med sina 118 rum så är det ett ganska stort hotell. Hotellet har en historia som sträcker sig 180 år tillbaka i tiden, så vill man ha historia och ett perfekt läge så skall man välja detta hotell.
 Rummen, åtminstone det jag fick, var lite gammalt och slitet. De fungerar, men inte om det är varmt, för nån luftkonditionering finns inte. Jag försökte med att öppna fönstret och jo den gick nog upp...men fast fick jag den sen aldrig.
Frukosten var en stor bufféfrukost och den frukostsalen var verkligen i klass för sig.





Carlton Helsinki

Nytt, litet hotell, med bara 21 rum. Entren ligger i samma utrumme som en bar, så det upplevde jag som lite konstigt när man först steg in, men väl inne så var det nog helt ok. Rummen, fräscha och nya, men ingen bra luftkonditionering här heller och inget fönster. Så den lilla fläkten som fanns fick nog gå på fullt hela tiden.
Frukosten var ganska enkel, mera som på hotell ute i Europa. Det fanns det man behövde, men det var inte de där långa bufféborden som man förväntar sig i Finland.




Så vilken av dessa kunde jag använda igen?

Ja vilken som helst egentligen, för nån var ju inte extra dålig. Men om man skall välja sin favorite så var det nog Sokos Hotel Helsinki! Den var enligt mig överlägset bäst!



Kommentarer

Populära inlägg