Stora skrämmande världen


"Hörde du om vad som hände på Sri lanka?!" Ja så har många av mina samtal de senaste dagarna börjat. Och visst hörde jag och visst tittade jag på bilderna och med fasa konstaterade att där var jag med hela familjen för mindre än två månader sedan. Kyrkan i Negombo körde vi förbi flera gånger när vi var på väg tillbaka till villan. 




Hemskt det som hände och bara så fruktansvärt onödigt! Skrämd blir man och väldigt lättad över att man inte var där just då och att ingen man kände var det heller. Arg över att sånt här onödigt våld förekommer hela tiden. Men rädd för att se mig omkring i världen gör det mig inte. För tyvärr så finns det dårar överallt i världen och sånt kan ske var som helst. 

Ja här på finska landsbyggden långt från alla turistorter och folkmassorna kanske man kan känna sig ganska trygg. Åtminstone tryggare och det känns alltid bra att komma tillbaka hit. 

Men visst tänker jag mig för innan jag väljer en ny destination. Länder som man avråder för att åka till behöver man ju inte åka till just då. De kan ju vänta till ett senare skede. Hela norra Afrika är lite av ett "njaa, område" för mig just nu. Lite för oroligt har det varit de senaste åren. 
Hade gärna åkt på en weekendtrip till färgglada Casablanca, men barnen hade jag nog för tillfället inte tagit med mig. 

När vi åkte till Bali så var det vulkanen som spökade där inte terror. Lite aktivitet och en del nyheter om att nått kunde ske. Folk undrade "tänker ni nog åka fast den kan spränga"! Och visst tänkte vi det, hade ju varit mäktigt att få uppleva ett vulkanutbrott! Och chanserna för att nått faktiskt hade hänt just när vi var där var ju ganska liten, när en vulkan kan vara aktiv väldigt länge utan att nått händer. 
På Mauritius var det igen stormvarning, men till min besvikelse så vände den långt innan den nådde ön. Så det händer och sker överallt man kan bara vara försiktig. 

Men också när det kommer till naturens makter så kan man ganska lugnt sitta hemma på den finska landsbyggden och vara säker på att absolut inget spännande kommer att hända. Att ett träd faller omkull i höst"stormen" är kanske det mest spännande som kan ske. Och det är ju tur det!

Och det är här jag vill att mina barn skall växa upp, där det enligt mig är "tryggt". Men jag vill också visa dem resten av världen. 
Så jag tänker aldrig låta dårar eller naturen hindra mig från att göra just det!

"Fear is only temporary! Regrets last forever!"


Kommentarer

Populära inlägg