Hemma bäst på påsken


Vi har alltid firat påsken i hemtrakten, och alltid betyder sedan barnen föddes och ja innan man blev i "jag får gå på baren" åldern. Det är en högtid som har en massa roligt för barnen. Medan vi t.ex. firat midsommar utomlands de senaste 7 åren och kommer så att göra även i år. Den helgen är det enligt mig mera fokus på vuxna med maten och drickande. För vi har gör ju ingen midsommarstång utan tar högst några björkar och dekorerar med. 




Men ja påsken, den har en massa roligt för barnen. När jag var liten så var ju höjdpunkten det att man fick klä ut sig till påsktroll och få godis av alla i byn. Mina egna pojkar har aldrig velat göra detta. Eller hos mina föräldrar och hos hans föräldrar var de ju utklädda förstås och fick redan på de två ställen så mycket godis att det blev mycket över åt mamma också. 

För en del år sedan så började min mamma en ny tradition, som genast blev en stor hitt. Påskäggjakten! Massor med påskägg och en del paket gömda i skogen. Detta är roligt för både stora och små. För att de små också skall ha en chans att hinna hitta nått och för att de har paket också som de skall hitta så brukar skogen vara uppdelad i barnens och sen den vuxnas del. I den vuxnas del går det vilt till! :) 

Sen är det ju tradition med påskbrasor i våra trakter och det är ju alltid roligt. Speciellt när man hade en egen och man fick vara med och bygga den. Men sen går man ju en sväng till byns brasa också. Vet dock inte hur det blir i år, ser lite ut som det skulle vara förbjud mot brasor pga torka och det är ju synd. 

Sen är ju påsken nuförtiden en långhelg när många är i hemtrakten. Och därmed får man en del besök också. Min syster med familj torde ha anlänt i natt. Så med lite tur blir det både Ålands och Sverige besök idag!

Plantera påskgräs (vakta så inte katterna äter upp det), dekorera kvistar med ägg och fjädrar (se till att minimera skadan när katten hoppar omkull vasen), plocka fram alla kycklingar både köpta och lagade av barnen genom åren, måla påskbrev om man tänker sig ut och trulla, måla påskägg till frukosten (kokade ägg enklare än urblåsta), ja det finns en massa traditioner med påsken. 

Så inga resor för oss på påsken och det här året får vi dessutom njuta av helt ok väder också!

Kommentarer

Populära inlägg