Lostenen - ett av landets största flyttblock

Jag har varit här tidigare, som de flesta som bor här i trakten, men det är år sedan, närmare 15 år skulle jag tro. Kommer inte ihåg att det var så här bra trappor upp på den tiden. Nu var det ju hur bekvämt som helst att traska upp. Senast jag var här var samma dag som vår hund blev påkörd, så den dagen glömmer jag aldrig. 




I söndags efter allt kalasande så var det strålande väder, inte super varmt men helt perfekt för lite utetid. Lostenen, hade ingen annan i familjen besökt så det blev dagens utflyktsmål. 




Lostenen är ett av Finlands största flyttblock och en populär natursevärdhet. Stenen ligger i Överpurmo vid kommungränsen mot Kauhava. Lostenen är 16 meter hög och upp tar man sig längs en fin trappa.  Runt stenen finns massor av större stenar och små grottor som man kan krypa in i. Pojkarna tyckte det var ett perfekt ställe att parkoura på. 

Parkeringen finns på adressen Lostensvägen 209. Därifrån slingrar sig en stig på cirka en kilometer till Lostenen. Du kan också starta i Vilobacka och gå längs Utterleden som passerar alldeles intill Lostenen. Vi valde den Viloback varianten och då blev det ungefär 500m att gå. 

Lostenen har fått sitt namn av de lodjur som levde i terrängen i början av 1900-talet. 




Mina barn när de kryper in i nån grotta eller under en sten som lutar frågar alltid "Mamma, kommer den här att falla nån gång?!" De vet ju att jag svarar dem ärligt och det är nog det som gör det så spännande. För svaret är ju att "Jo den kommer att göra det nån gång". Men brukar lägga till "Men knappast idag!" 


 

Tänk vilka naturkrafter som ligger bakom för att flytta så stora block som denna!
Mäktigt!


Kommentarer

Populära inlägg