Stora jullistan 2019


Hur, var, osv. här kommer min version av Den stora jullistan som cirkulerar bland bloggare. 
Min är ett mix av listan som fanns hos mariasmemoarer och den hos freedomtravel




Vad gillar du bäst med julen?
Älskar jultiden och det mesta med julen.





Var firar du helst jul?
Hemma med mina barn och så många andra familjemedlemmar som möjligt.





Har du firat jul utomlands – i vilka länder?
Nej inte egentligen. Vi kom hem från vårt bröllop i Mexico på julafton, men ändå så i tid att vi hann äta julmaten hemma (grannen hade satt skinkan i ugnen åt mina föräldrar).






Hur julpyntar du?
Med 10 lådor av julpynt, men så har vi ett ganska stort hus också så det blir ändå inte så mycket i varje rum. Vi har julstjärnor i alla fönster mot tornsidan, julgranen står i vardagsrummet, julkyrkan lyser upp bordet och tomtarna som bor utanför (och i år en massa fortnite figurer också), det är barnens pynt som de gjort under åren, det är en massa rött som jag annars aldrig använder, levande ljus och brasan som sprakar för det mesta.






Vad gillar du inte med julen?
Stressen och tvånget att hinna besöka så många människor. Det är ju roligt att besöka folk, men när det blir tvång så är det bara tvång. Ja och julbakandet det är inget för mig, pepparkakor det bakar vi men inget annat.




Köper du julklappar? Till vem och varför?
Om jag köper julklappar? Jepp, till barnen och våra föräldrar. Och barnens blir alltid för många...
Varför? Jo för att jag börjar redan månader innan jul och försöker uppfylla så många önskan som möjligt. Men sen så ändrar de ju sig och vill ha nått annat istället och är det nu inte hur dyrt som helst så kan man ju i vissa fall köpa det också och så blir det som i år att jag satt 4 timmar och slog in paket åt tre barn. De får över 20 paket av bara oss! Sen när det kommer till våra föräldrar då blir det svårare, man vet aldrig vad man skall köpa. Och med att köpa de gåvorna är jag oftast ute i sista minuten.





Vad är viktigast på julbordet?
Alltså där måste ju finnas allt julmat: skinkan, fisken, lådorna, nån sallad osv. Men egentligen så gillar jag inte julmaten så hemskt mycket. Lådorna hoppar jag helt över.  Men viktigast, skinkan!





Har du någon udda jultradition?
Skulle inte säga det, vi kör en ganska traditionell jul.


Var ska du fira jul i år?
Tidigare år så har vi alltid varit hemma hos nån av våra föräldrar på jullunch och så samlats alla hem till oss för jultomten. Vilket har lett till att hela agen är lite av en stress för att hinna hit och dit och de traditioner vi kanske velat uppfinna för oss inte har blivit av. Så i år bestämde jag att vi är hemma hela dagen och vi kommer att börja dagen med julgröt (jepp, och ingen av oss har kokat en sånn innan och jag hatar gröt, men två i familjen älskar den så det blir gröt). Så julafton blir hemma och sen egentligen ganska mitt på dagen 14.30 så kommer alla samlas hos oss och så dyker tomten upp. Vi har valt att ha tomten tidigt, både för att mina syskon skall hinna till ännu ett ställe och för att ingen orkar med hyper-nervösa barn en hel dag. När de fått sina gåvor så lugnar de ner sig och andra får njuta av varm cider och nått gott (vad det nått gott blir har jag ännu inte bestämt, eller hade helt glömt bort....).




Fortsätt meningen ”ingen jul utan…." 
... barnen och deras glädje!





Skulle du kunna tänka dig att fira jul utomlands? 
Jo absolut, räknar åren tills att barnen är så stora så att man kan bjuda dem på en resa istället för att köpa en massa prylar. Men ännu så älskar de ju julen över allt annat och allt som hör till, så därmed är vi hemma. 


Om du firar jul utomlands, vilken destination skulle du välja? 
Egentligen så tror jag inte att det skulle vara så stor skillnad för mig var jag firar julen, bara man har de viktigaste personerna med sig. Men tror nog att om det inte är jul hemma så skulle det bli nått raka motsatsen till det, alltså palmer och blått hav!





Hur förbereder du dig inför julen?: 
Pyntar som sagt till lillajul, mera kommer förstås under månaden. Bakar pepparkakor åtminstone tre gånger, eftersom de äts upp. Vi lyssnar på julmusik, julkalendern på tv brukar höra till, men i år har vi lite glömt den av nån orsak. Alla julfester och glöggtillfällen under månaden lyfter ju fram julstämningen. Köper julklapparna, och planerar julmaten. Mera planerande nu i år när vi är hemma och äter. Hämtar julgranen, ja vi kör ju 100 km för att hämta vår från affären.





Brukar du köpa en julkalender av något slag till dig själv? 
Nej, sedan mamma slutade att köpa kalender åt mig så har jag nog aldrig haft nån, eller kanske på skoj under studietiden, kommer inte ihåg helt. Men då fanns det ju mest bara chokladkalendern att välja på. Men nej, jag köper åt barnen, de har en 4 st på var.





När är det okej att börja julpynta tycker du? 
Precis när man vill! Hos oss börjar vi så tidigt som möjligt. Till lilla jul skall alla tomtar och annat vara på sina platser. Julstjärnorna i fönstren de åkte nog upp redan en eller var det två veckor innan lillajul i år.






När får julen åka ut igen? 
Eftersom den kommer in så tidigt så brukar jag vara less på allt rött och att snubbla över tomtar redan vid jul. Men i år känns det som om tiden bara gick för snabbt och nu är det redan julledigt. Så får se om tomtarna får vara till nyår i år, skulle då vara första gången nånsin.


Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg