Mellan andra och tredje advent


December betyder roliga saker hela månaden, massor av fester och roliga förberedelser hemma. Nästan så att man ibland tänker att man kunde sprida ut lite av allt till tråkiga-november också. 




Julfester, glöggkvällar och tillfällen, julmarknader både nära o längre bort, julförberedelser, ta in granen, Lucia, kalas, badabastu tunna och ja de senaste dagarna har varit full proppade med roliga aktiviteter. Njuter verkligen till fullt av denna julmånad. 

Så istället för ett långt textinlägg så får ni här en drös med bilder från den senaste veckan istället.

Granen fick vi in och klädd dagen efter att vi hämtat den och i samma veva bestämde jag mig för att nu var det dax att få årets julkort taget. Blev super, men kanske inte riktigt traditionellt. Hur slutresultatet blev får ni se senare!




Vi började veckan med Dagis-julfest på måndagkväll. Gårdsfest var det med sång av barnen och glöggbjudning! Helt ok, man behöver ju inte "städa"-upp sig nå märkvärt när man bara drar varma kläder på. Men lite synd är det när man försöker t.ex. filma sitt barn som sjunger, det går ju inte i mörkret. Så hade nog hellre sett att de fått ha sin "julfest" inomhus!




Samma natt så slängde jag mig på tåget till huvudstaden. Tanken var att åka redan på dagen men pga julfesten så fick jag snällt ta natttåget för att hinna till Esbo till tisdag morgon. I huvudstaden hann jag förutom att jobba också göra en snabb visit till två olika julmarknader, ett inlägg om Tuomaan markkinat kan man läsa här.




Hem o svänga och så iväg till skolan där jag tillsammans med en annan mamma ordnade en glöggkväll åt klass 3. Barnen hade åtminstone väldigt roligt!




Pepparkakor har vi hunnit baka, igen. Andra gången redan och igår meddelade de att de nog är slut igen. Så bara att sätta igång med ett nytt bak på fredag då. För nog måste man ju ha pepparkakor kvar på julen också. 




Lucia dagen, firade vi hemma bara med lite lussekatter. Och nej, jag har inte bakat dem själv. Testade en gång och de blev inte alls bra. Så nu kör vi "hämta från bageriet". 




Romeos klass ställde till med försäljninga av bakvärk och julkärvar både fredag och lördag. Duktiga var de och lyckades få ihop en bra slant för kommande klassresa. Föräldrarna bidrog förstås med bakvärke, eller ivårt fall blev det Mommo som bakade (ja, bakvärk som skall vara i ugnen är inget som jag är så värst duktig på...). Men julkärvarna de hade barnen gjort själva i skolan. 

Stämningsfull jul på Hembyggdsgården med tomte och allt möjligt trevligt blev det alltså på lördag!





Och lördagen avslutade vi i badtunnan hemma hos mina föräldrar.




Och nu är det redan onsdag följande vecka och bara 5 dagar till julafton!


Kommentarer

Populära inlägg