Resåret 2019 - 3 nya länder till samlingen


Nya besökta länder har det blivit nästan varje år under mitt vuxna liv. De senaste åren kanske mera än tidigare och jag ser ingen orsak till att stoppa den trenden. 




Men åker ju självklart inte till nya länder bara för att få bocka av ett land. Nya länder blir det för att jag vill se nya platser hela tiden. Har aldrig förstått mig på det att man skulle vilja åka till samma ställe igen. Eller jovisst det finns de få platser som jag kunde tänka mig att åka tillbaka till, men de flesta har man ju sett på en gång.

Förra året, 2018 alltså, blev det 4 nya länder. Bali, Japan, Vatikanen och Irland och en ny ö, Sardiniens.

Gili air, Bali

Under 2017 blev det också 3 nya länder, Mauritius, Serbien och Portugal. Länder som besöktes var lite flera då, åtminstone 16 st. 


Lissabon, Portugal

I år blev det 3 nya länder för mig. Tanken var 4, men så blev det ju inte. 3 nya är helt ok. Allt som allt blev det ju ändå 11 länder under året. Tanken var att komma upp till 55 besökta länder men så blev det inte och besökta länder i dagens läge är 53 st!

Så här reste vi detta år

Först blev det ett kort stop i Qatar på resan till Sri lanka. Vi gjorde en rundtur i Doha och hann på en kort tid besöka flera olika platser och se en hel del. Den rundturen kan jag varmt rekommendera om man råkar ha en längre stopower på Doha. Här kan man gå in och läsa mera om den turen!


Doha, Qatar

Sen landade vi på Sri lanka och spenderade 2 underbara veckor med strandhäng och utflyckter. Vill man läsa mera om de veckorna så kan man göra det här!


Sri lanka

Tredje landet för året blev Malta. Vi spenderade först en vecka på lilla ön Gozo och sen en till veckan på huvudön. Vill man igen läsa mera så kan man göra det här!


Malta

Förutom dessa tre resor så gjorde vi ju en Caravantrip med husbilen också. Bara 10 dagar blev det, eftersom tanken var den att det inte skulle bli nån resa alls. Runt Östersjön körde vi och hann med en hel del. Här kan man läsa inläggen om denna resa!




En längre jobbresa till Schweiz blev det också i maj och många korta jobbresor till huvudstaden under året. Och vi avslutade reseåret med en trip till Åland i förra veckan.

Snart har vi nästa år, året 2020. Åtminstone 3 nya länder skall det väl bli då också. Hoppas vi på!
Seychellerna till vintersemestern är redan bokade, det finns planer för sommaren och kanske ännu nått annat till hösten. Så tre skall nog vara logiskt. Detta år blev det mindre än jag gissade och året innan blev det en mera än jag tänkt, så får se hur det går år 2020.


Kommentarer

Populära inlägg