Jag drömmer om sommarens semester


November, du gör verkligen inget gott för min reseabstinens... rastlös som bara den och så trött på hemma vardagen! Hade det ekonomiskt och tidsmässigt varit möjligt så hade jag kastat mig på första bästa flyg nån annanstans. 




Sånn här reseabstinens har jag inte haft på väldigt länge och så här svårt att få ihop vettiga resor har det aldrig varit innan. Så 5 dagar i soliga Barcelona hade gjort gott åt kropp och speciellt knopp. Men nu blev det ju inte så fast jag satt många långa kvällar och googlade mig igenom världen för att finna en kompenserande resa (vi skippade Bracelona pga alla orolighter den veckan vi skulle vara där). Men förmånliga resor, nånstans vi inte varit innan, var helt omöjliga att finna för hösten. Så med många suckar fick jag bara lov att ge upp. Hur mycket jag än ville iväg nånstans, så var jag verkligen inte beredd att betala vad som helst eller åka vart som helst. Så vi bokade en Åland helg hos min syster istället. Får se hur det blir med den om sjöfarten börjar sin streik....

Men genom mitt googlande fick jag flera nya idér för kommande års sommar/höst-resor.

Blir det en husbilsresa, så skulle det bli till Moldavien-Ukraina-Svarta havet. Ser så vackert och så intressant ut. Den ända orsaken till att Ukraina aldrig varit med på nån resa tidigare är nog det spända läget som där varit under senare år. Men nu tror att det skulle vara helt ok att besöka landet. Vi har ju nu en bil som det fungerar bra att fri-campa med också. Vi behöver inte stanna till natten på en camping för att få alla batterier laddade. Så därmed skulle det fungera bättre nu än tidigare med dessa länder. Och medan jag skriver detta blir jag bara mer o mer sugen på en sån resa...som sedan kunde sluta med en vecka i Grekland. 




Och jag bara hör hur gubben suckar. Vi skulle ju använda vår sommarsemester till villan i år.... Joo, men tänk om vädret är helt kass igen som det brukar i juni, det är väl bra att ha en back-up plan?! :)

Men så missade vi ju Barcelona och jag och barnen skulle fortsättningsvis vilja dit. Sen blev det lite diskuterat med en annan familj om en vecka i Lagos i Portugal och så konstaterade jag att man kunde ju kombinera dessa. Börja eller sluta med några dagar i Barcelona och roadtripa ner till eller upp från Lagos. En roadtrip i Spanien/Portugal har vi ännu inte gjort. Och en vecka i Lagos skulle också sitta fint. Så Spanien-Portugal-roadtrip kanske.


Lagos Portugal bild Pixabay

Israel har aldrig lockat tidigare, förrän nu. Israel var ett av ställena som jag googlade på för att hitta nått i höst när Barcelona inte blev av. Och det hade nog fungerat och inte blivit hela skjortan dyrt heller. Men resan hade blivit av först i november, ja ganska exakt nu egentligen, och vi var rädda att det inte skulle vara bad-väder mera nu. För det är ju ett måste för barnen. Och ja så blev det inte av. Men tanken jag hade var, några dagar i Tel aviv, sen roadtrip via Jerusalem och Döda havet ner till Eilat och resten av veckan där. Gillar idén, mycket historia, kombinerat med bad och roadtripen som jag aldrig tycks klara mig utan.  Definitivt en resa som kommer att göras i nått skede. 


Tel aviv, bild Pixabay

Ja som ni hör så är jag ju helt inne på sommarens resa redan. Vinterns resa den är helt färdigt fixad. Efter många om o men där också så blev det ju Seychellerna. Så nu är flygen fixade, fyra boende (villor med lägenheter och små hus, eftersom en familj på 5 inte ryms in i ett hotellrum), tre hyrbilar, tre färjor och en utflyckt. Massor med pysslande och en hel bunt med olika bokningar men nu har vi en fungerande hel het. Så därmed är det dax att ta itu med sommarens resa, om det blir en sånn...

Förnuftet säger, lägg tiden på villan, men resten av en skriker, vill ut och se nått nytt! Gubben han hade nog påstått att det är resten som alltid vinner, men där vill jag ju inte helt hålla med. Hade det varit så så hade vi ju aldrig varit hemma!


Kommentarer

  1. Det är ju alltid roligt att drömma om resor! Vi gillade Israel! :) (Fast prisläget är högt)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja drömma är roligt :). Ja Israel blev en stark möjlighet till nästa år efter att jag läst på mera. Men vi får se, Island är också ett alternativ.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg