24 timmar utan barnen - egentid hemma


"Ta det nu lugn och vila när du har chansen till det, gör nått roligt!" 
Jepp precis vad jag hade tänkt göra och så satte jag på musiken så högt det går, hällde upp nått annat än vatten i glaset och städade dansande huset i 4 timmar. Det är terapeutiskt tycker jag!





Ja kanske inte precis vad mamma hade i tankarna, men det fungerar för mig. Vanligen när vi städer så försöker jag få barnen att göra sin del, de är ändå 11 och 9 år. Ja han på 4 år behöver inte ännu städa, om han inte vill förstås. Och vill han så blir det egentligen bara mera för mig att städa sen. Så halva tiden går ut och på att gnälla på dem och lyssna på gnäll när de inte vill, inte orkar, hatar städdag och sen att igen städa upp efter dem. Det blir som aldrig färdigt städat. Sen är det ju inte mycket bättre när man får lyssna på gubben som muttrande sätter igång med dammsugandet.... 

Så lycka är att få ha huset för sig själv och göra allt helt själv och utan gnäll och tidtabell. När man sätter på bra musik så flög 4 timmar bara iväg. Och nej nu betyder ju inte detta att jag alltid vill städa helt själv, speciellt inte om 4 andra ligger på soffan. Då blir man bara trött och ledsen. Men så här helt ensam och på bra humör gör det gott för huvudet. 

Och med ett välstädat hus är det sen skönt att slänga sig på soffan och läsa klart boken som legat och väntat nån vecka. Det och en sprakande brasa till, är en skön och annorlunda fredagskväll!

Barnen är alltså med sin mommo o moffa på en liten trip. De får simma och leka och övernatta bort hemifrån. De älskar hotell och stugor precis lika mycket som sin mamma. Fick en guidad tur i stugan de hyrt av 4 åringen via whats app igår. Han trivdes. 

Så vad nu... min vana troget sitter jag och lyssnar på när folk skall vakna och min egentid skall vara slut. Men den här morgonen kommer ju inte det. Så nu måste man ju själv hitta på nått att göra....

Så idag tror jag att jag skall sätta upp stjärnorna i fönstren. Vi kan kalla dem "vinterbelysning" tills man på riktigt kan ta in julen! 


Kommentarer

Populära inlägg