En 3-barnsmammas vardag - tankar just idag


Det gick en hel månad utan en ända sjukdag, vare sig egen eller barnens, kunde jag konstatera när jag förde in förra månadens timmar. Men så kom trista november och så var det dax igen. 




I helgen fick först den mellersta feber och han har hostat sen dess. På söndag var det dax för han äldste och han är sjuk ännu. Hostar, fruser och snörvlar, sjuk mage har han också. Och i natt fick den sista feber. Sjuk mage, feber och snuva. Hostat har han gjort i flera veckor snart, precis som gubben. Så hostan är en långvarig sort och febern den är ny för denna vecka. 

Så det blev en dag på soffan igen då! Ja inte bara för barnens förkylning utan för att jag kände av ischasen igen igår också. Så en lång seminariedag med sittande och klackar på fötterna i snö väder, var inget bra bot mot en börjande ischas. På morgonen kändes den av lite och när jag skulle handla på kvällen så kom jag knappt framåt mera. Så från noll värk till "jag kommer inte framåt" värk på ca 10 timmar. 
Men det kommer nog att reda upp sig känner jag. För redan en timmes boll rullande på de sjukaste platserna gjorde under. Jag kunde röra mig igen. Ja nå töj-övningar de hjälper inte åt mig har jag märkt. Men att man trycker och rullar en hård liten boll precis där det gör sjukt, det fungerar. 

Och för att göra denna novemberdag ännu tristare så regnar det... inte härlig snö som de senaste dagarna utan regn. Träden har redan mist sin vackra vita färg och marken håller på och blir slaskit blöt. Bara att sätta med extra handkar och mössor åt han som gick till skolan. Använda dem kommer han ju som vanligt inte, men han kommer nog att trycka in de våta sen i väskan när han går hem från skolan. Med det resultatet att alla skolsaker är blöta. Detta trots att jag nu flera dagar i rad har konstaterat att detta kanske inte är världens smartaste idé. Men när klockan ringer då är det bråttom hem och har man bara några 100 m så slänger man in det mesta i väskan bara o springer. 
Men det positiva är att han nu åtminstone tar på sig jackan. Det fick nämligen bli ganska ordentligt kallt för det också. 

Så den här november dagen kunde vara bättre på många sätt, men den kunde också vara så mycket sämre! Så nu skall jag först gå ut med hunden i slasket och sen kommer den att rusa upp och slänga sig i sonens säng helt dyblöt. Men det torkar, ännu är det ju bara vatten (det kunde vara smuts också). Sen skall jag slänga mig på soffan och gosa framför brasan med barnen. Och ny bryggt kaffe finns det också! Ja och jag behövde inte åka till jobbet idag heller. Ibland är det skönt så.

Så försöker man så finner man nog det positiva också! T.o.m med denna trista novemberdag!


Kommentarer

Populära inlägg