Villan stängd för vintern


Just lagom innan den första riktiga snön föll så fick vi stängt villan för denna säsong. Vår första säsong, som blev mycket kort, alldeles för kort för min del. Hade man fått njuta av en varm och lång sommar där ute så hade jag nog känt lite annorlunda tror jag. För nu stängde jag dörren med lite blandade känslor. 




Att vi skulle ha en sommarstuga var ju inget som vi planerat nå länge. Det var en idé som tog form under sensommaren. Sen när vi såg denna så visste vi nog båda att den är precis för oss. Totalt omöjlig egentligen och mycket jobb!
Jobb som vi egentligen inte hann starta med, pga väder, skolstart, en höst med mycket program och en månad av sjuka barn osv. Så vi hann inte alls med allt vi hade planerat. Så jag är lite rädd att det kommer att gå hela nästa sommar också innan jag på riktigt trivs där ute. 

För det finns en låååång to-do-lista:

- byta tak på gamla villan
- måla den nyare villan helt på insidan
- fixa ett kök
- få elen dragen in i stugorna
- få vatten in i villorna, vilket kräver rening av havsvattnet 
- bygga en dusch/förråds del
- bygga en terrass vid vattnet
- gräva och fixa en badplats
- fönster till dasset
- en ordentlig grillplats
och jag kunde fortsätta länge till 

och detta är bara min lista. Gubben hade nog satt till en ny båt och en brygga också, men det är inget större måste för min del.




Alldeles för lite är stugan också, men jag har en plan med en sovstuga och en kök-tv-stuga. Men hur det kommer att fungera, eller om den gamla stugan ens går att sova i, det hann vi aldrig testa. Så det kommer jag att få grubbla över hela vintern. Det och hur jag skall få in ett fungerande kök, som helst inte kostar nått alls.

Men elen finns, den fick vi kopplad förra veckan. Så alltid något! Och den gamla villan har en ny terass och den är målad. Men mycket, mycket mera hade vi tänkt hinna med i höst. 

Så det finns så mycket som inte fungerar just nu och mycket som skall fixas, vilket troligen är orsaken till mina blandade känslor för hela stället. Jo gillar att fixa och göra, men det skall helst vara klart genast, annars känner jag bara hur jag blir irriterad på allt. Den känslan kommer och går förstås och när man sitter där på trappan med en kaffe och tittar på utsikten så känns det ju bara helt rätt också. 



Kommentarer

Populära inlägg