Morgonrutiner, egentid och mys vid brasan - allt i ett!


God morgon kära rutiner från den mörka tiden av året!
Att regnet sen smattrar mot rutan och det är en ledig dag gör ju saken bara så mycket bättre. 




För visst tänder jag brasan en arbetsdag också. Den har nog sprakat en längre stund redan innan barnen stiger upp. Men de dagar jag åker till kontoret får det nog vara, inte ens jag orkar göra upp en brasa klockan halv 4 på morgonen. 

Men nu en mörk oktober söndag är det bara skönt att stiga upp 6.30, inte av nått alarm utan för att man vaknade då. Igår vaknade jag först 7.30 och då kändes det som om man missat den bästa delen av dagen. Detta är min egentid! 

Vet att många, eller de flesta kanske, har sin egentid när barnen somnat om kvällarna. Jag igen går hellre och sover nästan på samma gång som de och stiger sen upp tidigare. Den absolut bästa starten på dagen är en timme eller två av egentid. 

Så upp i tid, kaffet och droppa, mysbelysningen på, brasan tänd, kaffet i handen och sen göra det jag vill. Vilket för det mesta betyder att jag plockar fram mitt "äpple" och skrivet något till er. 

Mysigt värre när det är helt mörkt ute och det ända som hörs är brasan som sprakar. Ja tills nån vaknar uppe förstås. Fast han äldste har förstått tjusningen med tysta mornar han också. Så han frågar redan på kvällen innan om han får börja spela så fort han vaknar. Han vill ju inte han heller riskera att väcka upp Colin med att komma och fråga på morgonen. Så han, liksom jag, vi smyger oss omkring på morgonen, allt för att hinna göra nått ensamma innan yrvädret vaknar. Ett mycket kärt yrväder, men ett mycket krävande sånt och speciellt för storebror som hela tiden är den som borde leka och spela med honom. 

Ingen lätt balans när man skall försöka göra alla nöjda. Men nu är det ännu tyst i huset och det njuter jag av! Det och ännu en kopp kaffe!


Kommentarer

Populära inlägg