En dag i Havanna!

Att besöka Havanna är ju lite av ett måste om man är i Kuba. Så det gjorde vi också.

Vanligen när man är på en turistort så finns det ju mängder av företag som ordnar dagsturer hit o dit, men inte i Kuba. Här finns det en som ordnar såna, staten. Ja o så finns det förstås diverse handduksgubbar och dörrvakter o vem vet vad som erbjuder sig att ordna turer också. Fast med barnen med så vågar jag inte lita på såna. Gjorde det en gång o det misstaget kommer aldrig att upprepas.

Så att det fanns ett så litet utbud av guidade turer förvånade oss. Reseföretagen ordnar ju förstås sina egna turer, så också Aurinkomatkat som vi åkte med. Men att sitta i en buss med 40 andra o bli tvungna att vänta i evigheter överallt lockade inte. Att ta egen taxi o åka på egenhand var ju också ett alternativ. Men då skall man ju nog veta vad man vill se också. Man måste vara beredd med guidebok i högsta hugg o nå sånt var vi ju inte. Och av erfarenhet så vet jag att med vår familj så fungerar inte sånt. Hälften är trötta efter en stund o så missar vi hälften av allt. Så en guidad tur passar oss bättre. Då är de tvungna att traska efter, he he! Så vi valde att boka en privat tur via Aurinkomatkas sammarbetspartner, det statliga bolaget! En privat tur har ju ett fast pris (ganska dyrt), men är man så många som vi så blev det förmånligare än med den tur som Aurinkomatkat ordnade.

Upphämtade med minibuss blev vi på morgonen. Guiden talade jätte bra engelska o berättade om landet hela vägen till Havanna (2½ timmar från Varadero). Eftersom det var en privat tur så fick vi långt själva bestämma vad vi ville se o göra. Guiden kom förstås med förslag, men ville vi stanna nånstans så fixade han det. Vi var jätte nöjda med dagen.

"Havanna eller La Habana är huvudstad i Kuba. Den hade 2 141 993 invånare i slutet av 2009, och är därmed landets största stad. Havanna stad är en av Kubas provinser. Gamla Havanna med befästningar blev 1982 uppsatt på Unescos världsarvslista."

Tror vi lyckades pricka de viktigaste platserna: El Capitolio, Gamla Havanna, Revolutionstorget med José Marti Memorial, Morro Castle, mfl. Intressanta platser, vackra hus o fina bilar! Det finns mycket att se i Havanna.

Pojkarna tyckte bäst om dockteatern som de fick se på ett torg i gamla Havanna. Inte förstod de ju vad som sades, men det gick bra ändå. Efter allt detta hade vi ännu tid att besöka ett stort hantverkstorg också. Men det var ungefär samma saker som man hittade överallt i Varadero också, fast kanske lite billigare här.

Överallt i Havanna höll de på med upprustning. En lätt sminkning som guiden kallade det. Varför? Jo för att Obama kommer på besök den 21:sta denna månad. Är ju en tid sedan USA:s president satt sin fot i detta land senast. I samma mening lade de oftast till "O Rolling stones har konsert i Havanna några dagar senare". Två viktiga händelser!

El Capitolio är ett av Havannas landmärken och en av de största sevärdheterna. Denna byggnad påminner mycket om Capitoliobyggnaden i Washington DC. Byggnaden var regeringsbyggnad fram till revolutionen 1959. Idag är det en vetenskapsakademi.

Plaza de la Revolucion är förutom ett av de största torgen i världen också en väldigt viktig plats för stadens historia. Detta är Havannas politiska centrum med flera regerings- och partibyggnader. Här hölls också Fidel Castros maratontal till det kubanska folket. Monumentet på detta historiska torg är 109 meter högt o marmorstatyn av José Martis själv är 18 meter högt. Mittemot monumenten sitter en gigantisk bild av Che Guevara med hans slagord "Hasta la Victoria siempre"- mot segern för alltid. Detta slagord såg man lite här o var i landet.

Vi började vår rundtur i gamla Havanna vid Plaza de Armas. En fin plats med mängder av bokstånd i skuggan av majestätiska träd, detta var också platsen var Havanna grundades 1519. Ett litet kapell, El Templete, bygddes 1828 här för att markera platsen. Framför kapellet skall det stå ett kapokträd, liknande det under vilket den första mässan på Kuba hölls men för tillfället höll de på o flyttade eller planterade ett nytt eller nått.

Plaza de la Catedral, Katedraltorget, ligger i gamla Havanna och är ett av stadens bäst bevared torg. Katedralen, San Cristobal de la Habana, är den vackraste byggnaden här med sin arkitektur i barockstil från 1700-talet.

Ernest Hemingway, Havannas mest berömda invånare bodde ofta på detta hotell, Hotel Ambos Mundos, under 1930-talet. En tjusig byggnad från 1920-talet! Här i rum 511 påbörjade han "Klockan klämtar för dig". Vi gick aldrig in i hotellet, vilket man också kan göra. Här kan man titta på rummet som han bodde i. Rummet har bevarats som ett museum.

Men inte hinner man "uppleva" Havanna på en dag. Man hinner bara skumma ytan lite! Ett sånt ställe borde man reservera veckor till.