Reserva Ecologica Varahicacos

Blir man trött på att ligga på stranden o dricka drinkar kan man besöka naturreservatet som finns mellan hotellen på Varadero halvön. Området är skyddat o här för att ge en bild av hur området sett ut innan turisterna gjorde intåg i området. Hit tar man sig lätt med t.ex. Hop-on-Hop-off-bussen som stannar precis vid ingången. Vet man inte exakt var man skall gå av så kan man be kassatanteni bussen att berätta för en när det är dax att stiga av. 

Varahicacos området har flera olika grottor, både större o mindre som man kan bekanta sig med på egenhand. Man betalar 5 cuc (ca 5€) o så får man ett papper med 15 punkter att söka reda på. 




Intressanta växter, lite geologi, lite djurliv o så får man lite motion också till på köpet! 



Stigen var så smal så man kunde inte gå två i bredd o man var nog tvungen att titta var man lade fötterna. Mycket ojämn terräng med en hel del hål i marken, både större o mindre såna. Pojkarna höll täten förstås. Stigen var nog gjort så idiotsäkert med pilar så man kunde inte gå fel.  Kan ju nog hända att en av oss vuxna efter en pisspaus tog fel stig o gick lite, lite vilse. He he! 




Plötsligt stannade de tvärt! Sade att det var en ödla på vägen. Väntade mig nån liten sak som de sett en glimt av när jag rusade fram för att fota. Stannade tvärt gjorde nog jag också. Det var ingen liten ödla som låg där mitt på stigen! Tror jag blev mera skraj än pojkarna hade blivit. 

Ödlan den fortsatte bara lugnt sin färd längs samma stig som oss. Vi väntade dock en liten stund innan vi gick efter den! Nå andra djur såg vi inte röken av. Men så mycket liv som vi förde så hade vi nog inte väntat oss det heller.




Colin var jätte duktig genom hela o då tog det ju ändå 1-1½ timmar för oss att gå stigen. Vi kröp t.o.m. in i en grotta han o jag. Dock så hade resten av gruppen redan lyckats skrämma upp fladdermössen som bodde där o eftersom jag nu inte är så överdrivet förtjust i flygande djur så kom vi ganska snabbt ut igen. Så hann nog inte få nån uppfattning av om han gillade grottor eller ej! :)



Ja dit in kröp vi allihopa! Spännande!



I en annan grotta, Cueva de Musalmanes, fanns det ett 2500 år gammalt skelett. Mycket spännande tyckte pojkarna. Denna grotta var lite större än den med fladdermöss så man kunde traska in. 




En av sevärdheterna här är den över 500 år gamla kaktusen, El Patriarca!



Så inget häftigt naturområde. Mera som en park kanske. Men inte tror jag nån av oss ångrade att de spenderade några timmar på detta. 

Kommentarer

Populära inlägg