En jobbresa - hur en sånn känns idag

 Man märker det inte så mycket hemma, folk rör sig nog nästan som tidigare här, men i Helsingfors såg man en stor skillnad. Metron var ju så gott som tom, både på morgonen och runt 4 på eftermiddagen. Den ena sportbutiken jag var in i var så folktomt att jag var helt säker att den hade stängt utan att jag lagt märke till det. Och så maskerna, där använde ju folk dem, ja åtminstone mera än man ser här hemma.



Vi är ju fortfarande rekommenderade att jobba hemifrån, men vissa saker så kan man inte göra hemifrån. Sen så finns det tillfällen när folk man jobbar med snart går i pansion och då måste man göra klart jobben innan dess. Så det blev en jobbresa till Esbo nu. Vilket verkligen inte var mig emot, jag åker gärna till huvudstaden nu som då och nu var det ju en tid sen senast. 

Jag skulle ha åkt tidig onsdagsmorgon men det blev lite ändrade planer när sjukhusbesöket dagen innan drog ut på tiden. Men nog är det tur att det finns en möjlighet att bli nersövd för att få tänderna fixade om man är för rädd för att öppna munnen.


Nersövd för att fixa tänderna


Så det blev ett eftermiddag tåg istället. Detta tåg var så folktomt så där var det inte alls nå svårt att hålla avstånd. Och då kändes det lite onödigt att ha mask på, vilket tydligen de flesta andra också tyckte. Men sen när jag kom tillbaka på fredag då var tåget helt fullt och jag såg bara ett par människor som inte bar mask under hela resan. 



Landade på Orginal sokos hotel Helsinki lagom för att hinna ta ett bad och krypa i säng. Ett rum med badkar är ju ett måste :). 



Väldigt lugnt var det på hotellet, man såg knappt nå andra gäster. De var lätt räknade de personerna som var på frukost under den första timmen åtminstone. Verkligen inga problem med att hålla avstånd. Frukostbuffén var nog inte riktigt som den brukar, men helt tillräcklig. Kanske det är mera det normala som är för mycket?!





Från centrum tar jag alltid metron till jobbet, eftersom det är det absolut smidigaste sättet. Man är framme vid Aalto Universitetets stop på 15 minuter. Så det gjorde jag nu också, men var noga med att ta på masken innan jag gick ner i metron. Men de flesta gånger så hade man nog inte behövt nån mask. Har nämligen aldrig sett metron så folktomt som nu. Ingen skillnad om det var klockan 8 på morgonen eller 16 på eftermiddagen. Man kunde gott hålla flera meters avstånd till andra.




Torsdag bjöd på helt strålande väder. Vi pratar 20 grader varmt!!!
Så efter jobbet blev det en promenad. Hade ingen behov att springa runt i butiker bland folk så en promenad ut till Brunsparken blev helt perfekt. 

Att jag har saknat att gå omkring och "turista"!! Så med kameran i högsta hugg sprang jag omkring i timmar. Så roligt!













Kommentarer

Populära inlägg