En morgon i Åbo


Torsdag morgon steg jag av tåget och traskade runt i en lugn och mysig stad. 
Min gamla studiestad.
Hade ett par timmar över eftersom jag valde att ta ett mycket tidigt tåg för att hinna med nått annat än möten också. Visade sig vara ett bra val eftersom möten tog länge och jag fick springa sista biten för att hinna med tåget hem. 


Men fört min mysiga morgon. Strax när man lämnar tågstationen traskar man på mitt gamla hem. Ja ett av dem i alla fall. Bodde här under det andra och tredje studieåren. Huset hade nog fått sig ett lyft sen dess, med ny fasad, ny port, Spar butiken strax intill och ett mysigt café på botten våningen. 



Därifrån fortsatte jag den normala rutten upp till centrum. Mycket var sig likt, mycket helt annorlunda. Tanten med sin hund var sen länge borta, affärerna var andra, men gatorna och husen de var de samma, kända.




Sen vidare ut till ån och till de vackert upplysta båtarna och gångbron, som bjöd på en liten överraskning. 



Vackert dekorerad med granar och belysning och som bonus en mystisk jul-skogsljud-musik i bakgrunden. Gav en helt magisk-känsla när man traskade där i skogen. 




Sen började det bli lite kallt om fingrarna. Dax för en värmande kaffe!





Efter det var det dax att styra stegen mot akademikvarteren. 
Förbi domkyrkan, gamla geologicum och Per Brahe, ett varv via Gadolinia och sen upp mot yliopistobacken. 




Sen på eftermiddagen blev det ännu en rundtur i det nya geohuset, med ÅA och Yliopisto på samma ställe. Såg helt mysigt ut där också, men kan inte tro att nått går upp mot de obekväma, knarrande bänkarna i Knarrsalen!


Kommentarer

Populära inlägg