19 frågor till en "wannabe" resebloggare!


20 frågor till en resebloggare startad av resebloggaren
Som vanligt, älskar listor så här kommer mina svar på dem (ja 19 svar blev det bara)! Och vad passar bättre denna födelsedag till ära än lite frågor om det som jag älskar mest! 




1. Vem är du egentligen? 

Kort och gott, jag är mamma, fru, dotter, syster, vän, geolog och ja mycket mera! Men de var nog de viktigaste!


2. Hur började ditt reseintresse?


Undrar om jag inte föddes med ett intresse för att resa och upptäcka. Som liten reste vi nog en del men oftast bara korta resor. Men minns att en av mina favorit lekar var att packa och leka att jag reste nånstans. Packa gillar jag nog än idag! Och det är ju tur, för med den här gruppen så har man alltid en hel del att packa.

 
3. Vad kan du inte resa utan?


Mobilen, ja den går man ju förstås ingenstans utan. Men kameran den är nog den saken som jag aldrig kommer att resa utan! "Är det inte på bild, så har det aldrig inträffat!"




 
4. Vad är du rädd för när du reser? 


Rädd är kanske ett lite för starkt ord, är nog kanske inte rädd precis för nått. Försiktig är man ju när man reser med barnen. Man väljer ju inte platser som man vet är farliga. Gillar inte att flyga, speciellt inte om barnen är med. Men kan nog inte säga att jag är rädd för det heller. 


5. Vill du resa ensam eller i sällskap? 


När vi senast var på vår månads husbilsresa så gick jag och drömde om en resa utan barnen. En resa där man skulle ha tid att sätta sig ner och ta det lugnt lite också. En solstol, en drink och en bra bok. Det kändes som drömmen när man jagade runt efter Colin överallt. Så en av de första sakerna jag gjorde i höst var att boka en resa utan barnen. Dock ingen solsemester, men ändå. Vet dock att jag kommer att sakna pojkarna och att vi ganska snabbt får tråkigt när vi inte har dem med. 
Så svaret är nog att jag hellre reser i sällskap än helt ensam. 

Den här gruppen reser jag gärna med!





6. Vad gör du när du inte reser?


Ja jobbar, leker, fixar läxor, städar, plockar, lagar mat, bloggar, tränar, tvättar kläder, handlar, rastar hunden, kör bil, planerar och drömmer! En vanlig vardag med tre söner alltså!

 
7. Vad är viktigast på en resa? 


Upplevelsen, jag vill se och uppleva nya platser. Det behöver inte vara lyx, absolut inte. Reser hellre budget och mycket, än lyx och lite. 






8. Packar du för lite eller för mycket? 


När jag åker med barnen så alldeles för mycket. Då kan man nog säga att jag alltid vill vara förberedd på det mesta. Och är det också! När vi åkt med bebisar så har vi haft med precis all mat åt dem och då har det blivit mycket packning. Åker jag ensam så brukar det bli mest lagom. För då måste man ju själv bära på allt också. 


9. Fönsterplats eller gångplats på flyget?


Fönsterplats. Gillar inte att behöva gå upp hela tiden om nån annan måste förbi.  
  

10. Vad irriterar du dig på ombord på flyget? 

Andras skrikande barn. Som tur har våra aldrig skrikit nån längre stund under nån flygning. Inte ens Colin fast han kräktes genom hela 12 timmars flygningen till Mauritius. Då var vi nog medresenärernas värsta mardröm. 



 
11. Vilket flygbolag gillar du bäst? 



Ett säkert som tar mig snabbt dit jag behöver/vill ta mig. Annars är det inte så stor skillnad. 



12. En resa som du skulle vilja göra men som nog aldrig blir av?
 

Hoppas att det inte finns nån sånn. 


13. Ett av de bästa reseminnena? 


Reseminnen finns det tusen av och jag hoppas att det blir tusentals till ännu. Vårt bröllop i Mexico, syrrans förlovning i Kuba, födelsedagar, platser, upplevelser, det finns så många att välja på. Så nån speciell kan jag nog inte välja!




14. En resa du aldrig gör om? 


  Ja egentligen så vill jag ju inte åka två gånger till nån plats. Men det sämsta med nån resa som jag gjort har nog inte varit platsen utan mera sällskapet. Det finns vissa människor som jag aldrig kommer att resa med igen. Så en resa jag aldrig gör om skulle nog vara nån typ av bussresa. Hatar att behöva gå omkring i större grupp och sitta och vänta i evigheter på att alla skall vara klara. Och alltid finns det de där typerna som inte kommer i tid och så blir alla tvungna att vänta. Så nej tack till bussresor. 

15. Din värsta resemiss? 


Kan ju inte finnas nå riktigt stora missar, eftersom jag inte kommer på nån. Men så är jag också väldigt nogrann med planeringen innan vi åker också. Kan ju vara orsaken till att inga större missar förekommit. 

16. Bästa matminnet från en resa? 


Matminne för min del handlar nog inte om maten i säg utan mera platsen. De bästa matminnen har nog varit nån enkel picknick på nån vacker strand eller en pizza äten på gatan i vackra Venedig strax innan vi åkte ut längs kanalerna. 





17. Om du bara fick göra en enda resa till i ditt liv, vart skulle den gå? 


En jordenrunt resa för att hinna se så mycket som möjligt! 

18. Bästa resmålet i Finland? 


Gillar Åbolands skärgård, så det skulle nog vara den. Vår huvudstad har ju också mycket att erbjuda och min älskade studiestad Åbo också. 




19. Vart går nästa resa?


Nästa resa går till Umeå och Skellefteå i Okotober, sedan en eller två jobbresor till Helsingfors, kanske en syster-mamma weekend/kryssning i november och så Lissabon i December. Så ser de närmaste månaderna ut!


"Det finns alltid ett nytt äventyr runt hörnet"


Kommentarer

Populära inlägg