"Renovera med kärlek"


En stormig Villa-avslutning som denna kan man passa på och göra annat än hänga på villan. Man kan t.ex. gå omkring i de vackra husen i Neristan och lämna barnen på villan med Mommo o Moffa. 
"Renovera med kärlek"-heter evenemanget som ger dig möjlighet att titta närmare på flera privata hem och renoveringsobjekt i Karleby med omnejd. De flesta av dem i Neristan. 
Ännu är husen öppna i lite över en timme, så har man bråttom så hinner man. Annars kan man satsa på nästa år.




"Rakkaudesta remonttiin" ordnades under Weneziad-helgen i Karleby för åtminstone andra året i rad. 
När jag läste om tillställningen i början av veckan så gick jag genast och förhandsköpte biljetter åt gubben o mig. En chans att få gå in i de vackra, gamla husen kan man bara inte missa. 

Tänkte först att kanske det blir lite pinsamt att traska in i nån annans hem, speciellt om där inte är nå andra besökare. Vädret var ju inte heller det bästa så nå farligt många människor var det inte i farten. Men alla värdarna var så välkomnande och ivriga att berätta om sina hus, så en halv timme i varje hus bara flög iväg. 



Husen var alla i olika stader av "färdiga". För ett hus kan enligt min mening nog aldrig bli färdigt. Alltid finns det nått som inte är klart eller nått som borde fixas om.

En sånn här farstu hade vårt hus gärna fått ha. Den var lika vacker från insidan.


En selfie, förstås!



Vad jag lärde mig om mig själv den här dagen var att jag börjat gilla starkare färger. Att allt kanske inte längre behöver vara vitt eller i nån väldigt ljus naturnära ton. O tapeter, det hade jag valt mera av om jag hade gjort om vårt hus. 

O golvplankor! Varför vi har laminat på golven i vårt hus kan jag inte fatta. Såna där riktigt gamla plankor med stora sprickor och andra "fel" hade jag nog inte velat ha. För kan tänka mig att städningen och underhållet av dem inte är det enklaste. Man ska ju ändå bo i huset. Men såna här hade jag gärna haft.




Men varken ny farstu eller byte av golv är aktuellt för oss i detta skede, men måla spisen i salen det borde vi nog göra. Såg hur fint de målat om sina likadanna spisar i Laivurintalo och i andra hus också. Vita vackra var de. Våra är metallfärgad och just den i salen är lite trasig också. Vi har nog tänkt på det tidigare, men inte riktigt vågat pröva. Hade ju inte varit så roligt om färgen flaggat bort nästa gång man eldat i den. Men det borde den alltså inte göra. Så dax att testa.


Ja som ni hör, vi kom hem med mängder av ny inspiration. Eller åtminstone gjorde jag det! Gubben han suckar och lägger på listan över saker som skall fixas. 



Kommentarer

Populära inlägg