Ett Vinterkrigsmuseum - Raatteen portti

 "Kan vi besöka ett museum?" undrade mellersta sonen innan vi åkte på veckoslutsresan för nå veckor sedan. Vad kan det finnas för museum dit vi skall tänkte jag och mitt första svar var nej, det kan vi troligen inte. Men sen på lördagen konstaterade gubben att om vi nu ändå skall köra och titta på höstörar med kläder på så kunde vi ju svänga av till Raatteen portti på samma gång. Till vad? var min fråga.




Troligen så har man ju hört talas om slaget vid Raatteentie, det tycks ju ha varit slaget som gjorde att David besegrade Goljat. Att lilla Finland mot alla odds lyckades skuffa ut stora Ryssland. Men jag kom som sagt inte ihåg Raatteentie, så jag fick googla lite och kunde konstatera att jo hit skall vi ju förstås. 

Vår äldste son slukar nämligen allt som har med krig att göra. Så detta var helt perfekt för honom. 



Här vid Raatteenportti finns alltså ett minnesmärke över slaget och ett fält med stenar omkring som symboliserar alla soldater som stupade här.



Sen finns här också ett museum, var man först får ta del av 14 minuter lång dokumentär, så att man vet vad stället handlar om och varför det finns här.

För 5-åringen blev det lite tråkigt med dokumentär, men för skolbarnen var det väldigt intressant. Förstås så behöver man ju kunna finska för att kunna följa med. 

Gillar man krigsföremål så kan man passa på och köpa nått i den lilla cafeterian också. Den äldste sonen hade helst köpt precis allt som fanns här. Men han fick nöja sig med en mössa och kanske det blir nått till julklapp också. Man vet ju aldrig. 



En naturstig finns också var man bland annat kan se rester av små skyttegravar, en massgrav för soldater och skotthål i träden. Vi gick bara en liten del av stigen den här gången. Dels för att vi behövde komma iväg hemåt och dels för att gnället började bli för mycket.




Men barnen tyckte det var ett super spännande ställe och jag steg ut härifrån lite extra stolt över att få vara finländare. Det skadar aldrig med en påminnelse om ens historia!


Raatteen portti är öppen ännu nästan hela oktober och vad jag förstår så är den öppen under sportlovsveckorna också. Sen öppnar den förstås igen till våren i slutet av maj. På måndagar är det dock stängt som de flesta museum i landet.


Kommentarer

Populära inlägg