Prioriteringar


Livet är fullt av prioriteringar. Väljer man si, eller väljer man så, så kan man vara säker på att resultatet är helt olika. 


Vad pratar vi om? Jo, karriär vs livet förstås. 

Den senaste tiden, efter 10 år i arbetslivet, så kommer det fram gång på gång hur man kan prioritera olika i livet. En som har prioriterat annorlunda än man själv kan slänga fram en CV lång som bara den, medan man själv sitter och har väldiga problem med att få ihop två sidor. 
Började med en CV i våras (nej, skall inte byta jobb, men en CV behövs till vissa ansökningar inom jobbet) men gav upp efter en stund. Kände bara att, "nej jag har absolut inget att komma med"! 

Det är helt klart nu hur andra prioriteringar troligen hade gjort att man varit nån helt annanstans i livet åtminstone karriär mässigt idag. Vill man då vara det, så det är en annan sak. 
Ännu efter den andra graviditeten när man kom tillbaka till jobbet så märkte man ingen större skillnad. De var ju ganska tätt efter varandra och ganska i början av arbetslivet. Men nu efter 10 år så ser man hur nån annan, som en gång var på samma streck, sprungit iväg från en och nu befinner sig långt före i loppet. Detta kan vissa dagar kännas väldigt svårt, medan man vissa dagar bara kan skratta åt saken. 

"Ja men du har ju gjort så mycket annat!"
Gissa om jag hört den meningen några gånger under den senaste tiden. Och alla har de ju rätt. Har hunnit med en hel massa roliga saker, som jag aldrig skulle byta bort. Minnen och upplevelser som många andra inte har. Mitt motto har alltid varit "Jobbet är inte livet, jag jobbar för att kunna leva!" Men tyvärr så ger den inställningen dig inte en mil lång CV.  En livs CV kanske, men inte en karriär. 

Så nu i veckan blev jag bara tvungen att ta itu med den där förbannade CV:n igen. Lika deprimerande den här gången, satt först o stirrade på min kollegas mil långa CV och fick ingen början på min egen. 10 år är en lång tid och jag kommer inte ens ihåg allt som man gjort och skrivit. Hade kanske varit en idé att redan tidigare sätta allt på papper. Men slutligen genom att gräva i alla GTK:s arkiv så fick jag till en liten lista. Den växer hela tiden medan jag kommer på nya rapporter som man varit med och skrivit. Blev till slut lite förvånad, nått har man ju ändå gjort. 
Dock, för att inte bli för positiv, så kan man ju tillägga att inget av det antagligen hjälper den här ansökan eftersom detta är nått helt nytt för mig. Men detta nya låter intressant och jag kan ju bara bli bättre. 

Nu kommer det här inlägget inte att sluta med nått peppigt skriveri om hur livet ändå är viktigare och bla bla. Inte heller försöker jag påstå att jag vet hur man skall kombinera karriären och livet. Har egentligen ingen aning. 

Men vad jag vet är att jag vill ha både och! Ett spännade och roligt liv och en mil lång CV! 
Så kanske det nu skulle vara dax att satsa lite på karriär delen av livet?!
Så följ med och se hur det går!




Kommentarer

Populära inlägg