God Morgon Pirita!


Ja här är vi då, rullade in till de sista strålarna av solnedgången igår kväll, Pirita Caravan Camping. Av de campingar/ställplatser som finns i Tallinn så gillar vi den här bäst. Här vaknar man inte upp till vågornas kluckande utan mera till skirket av en flock måsar (och gubben som snarkar). Men platsen är helt ok, här finns allt man behöver och Pirita strand ligger strax bredvid. 





Igår satte vi oss i bilen strax efter frukost och körde de ca 500 km ner till hamnen i Helsingfors. Den biten är på riktigt alltid värst på en resa. Så ibland avundas man nog dom som bor där nere och kan skippa den biten och 7 timmar. Men sen spenderar jag en dag här med metro, stressande människor och höghus och konstaterar alltid när jag sätter mig i tåget att "Nej, tack, inget för mig i detta skede!"

Så ja 7 timmar i husbilen var det, med första stop i vid Seinäjoki Prisma för att köpa godis. Och ut kom vi med två nya DVD:s också. Så de nästa två timmarna gick någorlunda lugnt. Följande stop var utanför Lidl i Ikaalinen. Värmd makaronigryta (lagad igår) åt pojkarna och pizza-bröd från Lidl åt vuxna. Visst pojkarna hade fått det också om de velat, men de föredrog makaronilåda. 

Sen en lekstop på Riihimäki ABC. Leka för de två minsta, Iittala Outlet åt mig, kaffe åt gubben och väldigt tråkigt åt äldsta ungen. Hittade dock inget denna gång, så det var enligt mig också en ganska tråkig stop. Sista stoppen i Tapiola på pizza innan vi styrde till den fortfarande helt kaotiska hamnen i Helsingfors. 

Silja Europa lyfte ankar 18.30 och i 3,5 timmar får man försöka underhålla sig. Vi lekte i Lottemaa, shoppade och satt den sista timmen och lyssnade på musik och barnen sprang omkring med andra barn på dansgolvet (ja inte 11 åringen förstås, han hade igen tråkigt). 
Och sen i solnedgången körde vi de sista km till Pirita och parkerade längst bort i raden med husbilar. Och så var det slut på den dagen.






Kommentarer

Populära inlägg