En möhippa


Min 12 år yngre lilla syster skall gifta sig i sommar och i helgen var det dax att fira hennes Möhippa. Så 5 systrar små och en del vänner och blivande släktingar mötte upp för att fira henne. 

"En möhippa, ursprungligen kallad mökväll, är en fest som av kvinnliga vänner anordnas för en kvinna som står i begrepp att gifta sig. I Sverige är mökvällar kända sedan 1500-talets bondesamhälle. Mökvällen ägde rum kvällen före bröllopet då bruden badades och gjordes fin av unga kvinnor från byn". Wikipedia



Vi överraskade henne totalt hemma hos mina föräldrar. Hon trodde hon skulle på jobbet...
Men vi hade lite andra planer för henne. 
Snälla planer dock, ingen vill ju egentligen stå på troget och sälja kyssar. Så det gjorde vi inte!




Först körde vi iväg på nått som verkligen inte är min greij, Poledance. 
Och nu efteråt är jag av helt samma åsikt som innan, detta var inte min greij. Men roligt hade vi och full av blåmärken var vi dagen efter. Så hatten upp för dom som får detta att se lätt ut!




Rock´n roll Diner och deras privata rum var platsen för vår lunch. 
God mat och lite program på det!
Hade man inte behövt vänta över en timme på maten så hade det varit helt lyckat. 
Vi hann bli ordentligt hungriga innan det blev vår tur.




Efter lunchen satte vi oss i bilarna och körde till Kalajoki för att klättra några timmar. 
Ja höjder och jag har aldrig varit nån bra kombination, och i vanliga fall hade jag aldrig gjort detta. Jag hade tittat på. Och jag tänkte nog tanken nu också att jag kunde slippa undan om jag var fotograf, men det fanns redan sådanna. Och idag var det Ja-dagen, dagen när man var med på allt för nån annans skull.
Och efter att man klarat av den första banan och jag kan lova att benen skakade ganska ordentligt när jag kom ner, så var det helt ok. Ja egentligen riktigt roligt! Detta kunde jag göra om. 




Men fritt fall som vi lade Johanna och hoppa så hade ingen fått mig att göra. 

Sen började de lugnare aktiviteterna för kvällen och vi valde att vara på villan. 
Pink är färgen på bröllopet, så pink var också vår färg för kvällen. Passade fint in i villan där allt annars är grått. Dekorerat och fixat hade vi gjort både kvällen innan och samma morgon. Tycker att vi lyckade riktigt bra. 




Och förstås ingen möhippa utan bastu!
Hade man fått välja så hade man ju valt lite bättre väder. Inte riktigt varmt, så en del av de planerade aktiviteterna fick vi skippa. Ingen vill ju vara nån längre stund i iskallt vatten, fast man har bastun att värma sig i. 





Lekar hör ju till, så leka skall man.
Måste dock erkänna att som några år äldre än alla andra och efter att ha varit vaken från 4 på morgonen så började vissa bli lite trötta och godkänner jag somnade när de började med beer pong (ölpingis). Men tror nog de klarade sig utan mig :).




Lyckad dag! Allt gick ungefär som det skulle!
Och Johanna verkade nöjd med sin dag och det är ju huvudsaken!
Så jag säger bara, Lycka till blivande fru Holm!




Kommentarer

Populära inlägg