Vem är du när du reser?


Vem är du när du reser? Vad gör du precis varje gång och vad skulle du aldrig göra?
Hittade en lista som Resfredag-bloggen startade. Så här har jag försökt svara på Vem jag är som resare! 


En lista om resenärstyper:

1. Dyka i från poolkanten eller smyga i från badstegen/poolkanten?

 Kan inte dyka! Så det svarar väl på den frågan. Att "graciöst" släppa sig ner från poolkanten är väl kanske mera min greij. 


2.  Backpacker eller “suitcaser”?

Har aldrig i mitt liv backpackat! Så det svarar nog på den frågan! Suitcaser it is! 
Förutom kortare arbetsresor, då blir det ryggsäck, bara för att det är enklare och går snabbare att ta sig fram.

Inför en månad på Mauritius var det lite mera packning!

3. Packa kvällen före eller packa i god tid?

 De som lever med mig småler när de ser den här frågan. Att jag skulle packa kvällen före inför en resa är helt otänkbart. Alltså plocka ner allt i väskorna, det gör jag förstås kvällen eller dagen före. Men själva packnings processen den startar långt innan resan. Vi talar veckor, månader innan. Som exempel, vi åker till Sri Lanka om ganska prick en månad. Redan en längre tid har det funnits en hylla dit "staff-som -skall-med-på-resan" samlas. Och där finns en hel del redan. 

Inför Kuba

4. Sladda in på tågstationen/flygplatsen precis på håret eller vara där 1 timme innan deadline?

 Vadå en timme innan?! Jag infinner mig nog mera än en timme före om det handlar om flyg. Talar vi tåg, så nöjer jag mig med 15 minuter före. Men aldrig så lite tid så man blir tvungna att springa. Ja vid nått transfer har det kanske blivit så nån gång. Men om det är upp till mig, så kommer jag alltid i tid!



5. Paketresor eller sy ihop själv?

 Jag syr ihop själv. Blev trött på paketresor efter Kuba. Betydligt roligare att fixa allt själv. Mera valmöjligheter har man då också. Och så blir det betydligt billigare. När man är 5 i familjen så kan det göra stor skillnad på resans pris om man lyckas hitta ett förmånligt flyg och bra boende till vettigt pris. Sen så gillar vi ju villor och att resa runt själv med vår tidtabell, så då blir det ganska naturligt att sy ihop en resa själv.

Egen pool utan att behöva trängas!

6.  Foodie eller naturjunkie?

 "Vi levde på tonfisk och makaroner!" kan man på riktigt höra min familj säga efter en husbilsresa. Så verkligen inte foodie. Visst man gillar ju god mat, vem gör inte det!? Men inte så mycket så jag skulle sätta nå mycket pengar på det. Eller tid för den delen. För att gå på restaurang, det tar tid och har man tre barn så gör man kanske hellre nått annat än försöker hålla dem tyst på en restaurang varje kväll. 
Men då kan jag nog tvinga hela gruppen att traska ganska långt och lyssna på en hel del gnäll för en naturupplevelse. Det är en helt annan sak!



7.  Skidsemester eller sandstränder?

 Senast jag var på skidsemester var nog när jag var 17-18 år gammal och jag åkte med min dåvarande pojkvän till finska lappland. Så, några år sen senast. Solsemester och veckoslut i vackra städer är mera min greij. 



8.  Återkommande favoriter eller nya destinationer varje gång?

Nya destinationer skall det vara. På husbilsresor har vi ibland besökt samma platser eftersom det varit på vägen till nått nytt. Men att åka speciellt till en och samma plats är så inte min greij. 

Dubrovnik, här har vi varit två gånger!

9.  Roadtrip eller tågresa?

 Vi är husbilsmänniskor, så absolut roadtrip! När det handlar om jobbresor, då tar jag gärna tåget. Man kan ju göra annat då också under resan. Men annars så väljer jag nog en roadtrip alla gånger. Egen tidtabell, egen frihet! 



10.  Systemkamera eller mobilkamera?

 Använder både och. Mobilkameran förstås mera eftersom den är med precis hela tiden. Man kan ju inte gå omkring med en systemkamera alla dagar, den är lite för stor för det. Men på resor är det nog mest systemkameran som gäller. Förutom en och annan selfie förstås, då behöver man ju mobilen. Så en bra kombination av båda!



11.  Morgonmänniska eller kvällsmänniska?

 Morgonmänniska! 
Ingen snack om saken där. Jag har alltid vaknat tidigt och kommer troligen alltid att göra det. Sen så hatar jag mängder av turister. Därför stiger vi alltid upp med tuppen om vi skall o se nånting. För att vara först på plats och inte behöva köa. Och hur härligt är det inte att strossa omkring i någon liten by helt ensam och se på när den sakta vaknar upp till en ny dag. Vissa i sällskapet kan ibland tycka att det är lite pinsamt, eftersom folk den tiden stirrar på en som om de aldrig sett en turist innan. 
Så morgonmänniska! Däremot är det helt vanligt att jag är och sover 21.00. 

En helt folk tom Budva, Montenegro, klockan 7-8 på morgonen!

12.  Spanien eller Italien?

 Italien! En återkommande favorit! Har kört i Italien med husbil under flera somrar och gillar verkligen det landet. Så många vackra gamla städer! Förra sommaren var vi till Sardinien, som ju också hör till Italien, och där hittar man enligt mig Europas vackraste stränder.

Venedig

13.  Läsk eller alkohol?

 Vatten! Läsk är för sött och alkohol brukar det bli väldigt lite av också på resor. Ett glas vin med maten eller nått sånt men oftast håller jag mig till vatten. Och ja kaffe!



14.  Äkta böcker eller ljudbok?

Har testat på ljudböcker några gånger och det bara fungerar inte för mig. Läsarna läste för långsamt. Gillar att lite skumma mig fram om det kanske inte är så mycket som händer just på den sidan och sånt kan man ju inte med ljudböcker. Så äkta böcker men både läst från telefonen via nån bok-app, eller så gamla hederliga böcker. 

Solstol och böcker, det hör liksom ihop!

Behövde inte fundera på nån av frågorna! Som resenär vet jag precis vem jag är och hur jag vill ha det!


Kommentarer

  1. Svar
    1. Ursprungligen är den från Resfredags sida, men den är nog bara att använda! :)

      Radera
  2. Kul att du hakade på också! De allra, allra flesta har svarat Italien - jag verkar gå mot strömmen... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror själv att jag sett för lite av Spanien för att svara det. Ett besök för många år sen, medan Italien har varit ett återkommande land under de senaste husbilsresorna.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg