Skönt att få röjt upp omkring sig


"Efter jul så skall jag göra det..." "När jag plockar bort julen så skall allt det upp på vinden" Och nu var det den helgen. Dax att plocka bort julen, alla tomtar och allt rött bort.  Och på samma gång städa undan en hel del annat skräp. Skönt att få ordning på torpet igen, om så bara för några sekunder.



Har man 7 lådor med julsaker så blir det ju en hel del att plocka bort, men nog blir det härligt tomt och luftigt i huset igen sen när allt är borta. Som ni kan se på bilden... Nå det varade kanske inte så länge... bara tills Colin kom på detta med koja. Och jag har fått lova dyrt och heligt att jag inte "spränger" sönder den.




Vår gran var otroligt vacker i år och det var nästan lite synd att slänga ut den. Den var inte alls torr och barrade inte heller fast den stått inne i en hel månad. Vi har köpt dessa ädelgranar från Danmark nu i 3 eller 4 år. Förra året har varit det ända året som vi lyckats köpa en dålig gran. Den torkade ut innan julafton. Torr som en pinne var den. Men i år igen var den lika fin när vi slängde ut den som när vi tog in den. Så lite synd! Men en månad skall väl nog vara helt tillräckligt med julgran!

Nu när julen är över så är det dax att ta tag i nästa projekt som är sportlovsresan. Man skall ju inte tro att bara eftersom man i sommar, för 4 månader sedan, hade sommarkläder och skor åt alla tre att situationen nu är den samma. Så är det ju aldrig. Och man kan ju inte bara traska in i en affär och köpa såna mitt i vintern. Utan de måste beställas och de lovar verkligen inga snabba leveranstider för tillfället. Så projekt testa kläder körde igång i helgen. Ingen har förstås nått som passar. Som tur så var det bara att gå upp på vinden och hämta åt minstingen och att flytta över storebrors åt mellersta och så har man bara den äldste som behöver nya. Blev lite rea shopping då ändå, fast jag tänkt att det kunde få vara. 

Sen började vi flytta runt leksaker. Kevin kom på att han skulle städa bort nästan alla sina leksaker ur sitt rum. Han behöver inte såna mera tydligen. Och så förde han dem förstås åt lillebror. Istället har han nått byggprojekt av lådor och diverse prylar på gång på sitt bord. Nått som man heller absolut inte får röra eller städa bort.
Minstingen han har husets absolut minsta sovrum och nu då husets alla leksaker. En kombination som inte fungerar. Så blev att rensa i nästa rum också. Och till slut hamnar allt som inte går upp på vinden i min garderob i väntan på loppis. 

Men nu (om man blundar för min garderob) så är det ganska bra ordning överallt. Ja det var det den dagen när jag påbörjade detta inlägg åtminstone... Men jag vet fortfarande åtminstone vad alla har och vem som behöver vad.


Kommentarer

Populära inlägg