Lilla jul - verkligen inte samma som finskans pikkujoulut


Lilla jul, pikkujoulut, alltså inte den sypfest som man firar på jobbet utan en trevlig tradition som man firar med sina barn! Något som man bara firar på svenskt håll i vårt land och som alltid får förklaras när man pratar om det med finskatalande på jobbet. Ja inte för dem som är härifrån trakten eller har bott här en längre tid, men kommer det nån ny så talar man om pikkujoulut så är det sypfesten de tänker på. 




Lilla jul är en helig tradition den skall inte blandas ihop med arbetets julfest! Därför har jag alltid svårt att kalla den festen för lilla jul. För det är ju inte lilla jul utan en julfest. 

Vad hör då till en lilla jul enligt mig?! 

Lillajulgranen är ett måste! En liten gran som man klär som den stora!




En liten julmiddag! Liten skinka och nå annan julmat! Ja jag gillar ju inte julmat, egentligen, så vi kör med en låda som gubben gillar och skinkan. 




Sen det viktigaste, lillajultomten! Han kommer ju inte in utan han lämnar presenterna i hallen. Först skall man sätta ut sin sko i hallen och hos oss sätter man önskelistorna i skorna också. Sen bara väntar man på att dörren skall smälla och så rusar man ut i hallen och titta. Små paket skall det vara och önskelistorna har tomten förstås tagit med sig. Men i år blev det lite större paket. Hundar som är samma som youtubern Roni Back hade på en av sina videor.... Så nu tack vare Roni Back, har vi tre mega stora hundar som ligger överrallt i huset. Ja skyller helt på Roni Back, inget fel på mig som köpte dem! :)




Traditionen den är den samma som jag själv växt upp med och den för jag gladeligen vidare till mina barn!
Och med lillajul så börjar jultiden på riktigt! Förutom sommaren är det den absolut bästa månaden! 




Kommentarer

Populära inlägg