Hösten och en septemberlista

September det är min månad! Har alltid gillat den månaden, troligen eftersom det är min födelsemånad! Jag är ett höst-barn! Och det är nuförtiden också min sons födelsemånad. Min envisa, "jag kan allt själv", allt skall göras på mitt sätt lilla gubbe, är ju också en jungfru till horoskopet. En tanke som inte ens slagit mig tidigare, men det är ju just så vi är, vi jungfrur. Han är en mini jag helt enkelt, minus detta med att hålla ordning omkring sig, men kanske den delen kommer med åren...



Men det var inte mina plötsliga insikter i personligheter och stjärntecken som detta inlägg skulle handla om utan Septemberlistan! Sommaren gick utan listor (lat, tyckte inte det fanns nått att skriva om, ja det var lite av varje), men här är nu en igen! Den  ursprungliga listan hittar ni som vanligt hos Kugge

 Första tanken under månadens första morgon: Första tanken när klockan ringde var nog nått så enkelt som att "jag orkar inte stiga upp klockan 3.00 idag!" Och med det så snoozade jag till lite före 5. 

Jag ska jobba med: Jag gnäller troligen om detta precis varje månad, men nu borde man ta tag i träningen och att äta rätt igen! Har ju inte precis hållit mig till vinterns strikta diet... ingen träning har det heller blivit under hela sommaren... så det finns en hel del plats för förbättring i kost och tränings delen. Men jag skaffade ju min gå-matta redan och vissa dagar blir det nog helt ok med steg under en jobbdag. För den träningen har man ju tid med och det fungerar riktigt bra att jobba och gå på samma gång. 

Jag ska skriva: Jobbsaker förstås, kanske ett o annat blogginlägg, shoppinglistor (jepp, skriver alltid en ny lista innan jag går till butiken, trots att man bra hade kunnat använda samma lista varje gång).

Maträtt jag vill testa: Njaa, detta med mat och jag...Inga såna!

Jag har mest lagt tid på detta som nu förverkligas: Inga stora saker på gång. Ett till barnkalas blir det i veckoslutet och det har jag igen lagt ner en hel del tid på. Min egen födelsedag så den kommer vi nog att strunta i igen. Har inga behov av att fira 39. 



En målsättning som är möjlig att nå: Att komma längre än 100 km hemifrån! Har inte hänt sedan mars, men nu kanske det kommer att ske upp till 3 gånger den här månaden. Så äntligen, kanske ett steg mot det normala.


Påväg till Åland förra hösten
Påväg till Åland förra hösten


Den här boken ska jag läsa: Jag tänker läsa färdigt bokserien som jag började för en tid sedan. En bokserie om Marianne Jidhoff skriven av Denise Rudberg, en deckare men lite mera konsentrerad på utredningen och presonerna än vad en deckare brukar vara. Kanske lite för tråkig om man söker en riktigt spännande deckar-serie. Men jag gillar den och har ny på några veckor plöjt genom åtta av tio böcker, den nionde på gång. Läser via Storytell appen, vilket gör det super enkelt när man alltid genast kan börja på nästa bok och kan byta över till att lyssna istället om man behöver göra nått annat på samma gång. 

Jag är mest kluven till: Kluven vet jag inte, men det jag nog går och funderar och drömmer om mest är när man igen skulle våga boka en resa utomlands. Denna höst har jag glömt för länge sen, det blir inte av. Sportlov, har jag ännu hopp för, men landet som jag tittat på meddelade senaste veckan att de troligen håller stängt för turister till en bit in på nästa år. Så eftersom jag inte vill vart som helst, bara för att kunna åka nånstans, och eftersom resor och boende snart borde bokas om man vill ha nått bra och förmånligt, så ser det mörkt ut för sportlovet också. Men att man skulle behöva vänta till nästa sommar för att komma iväg igen så känns ju lite dystert.

Det här ger mig energi just nu: Vanliga rutiner, som fungerar! Barnen är igen i skola efter förkylning och jag får igen min egen tid för jobb under förmiddagen och inte bara under morgonens tidiga timmar. Tanken på allt roligt som är på gång i september ger mig också massor av energi. 

Tidiga morgnar mysande framför brasan det sparar vi till oktober eller tidigast slutet av denna månad. 


Husbilsresor, det är roligt


Det här ser jag mest fram emot: Vi skall ta en sväng med husbilen ett veckoslut och faktiskt styra norrut, detta är inget vi gör så ofta. För det första så har vi ju inte ens åkt husbil nånstans ännu i år. Barnen har åkt och bilen har åkt en hel del, men med hela familjen så har vi inte varit nånstans ännu. Sen har det nog bara inträffat ett par gånger att vi åkt norrut. Men nu så kommer det att bli en sväng mot Vuokatti hållet det andra veckoslutet den här månaden. 

Ja och så ser jag framemot några jobbdagar i Helsingfors i slutet av månaden. Ännu är det inte till hundra spikat, men jag hoppas hoppas att det blir av. Tänk att man nu ser framemot detta som nånting speciellt, detta som var vardag innan. 


Ser framemot att sitta i tåg, inget jag trodde jag skulle säga


Så September jag har stora förväntningar på dig!

Kommentarer

Populära inlägg