Det Stilla folket - Suomussalmi


Uppskattningsvis 900 figurer byggda av höstörar, med huvuden gjorda av torv, mitt på en åker invid en riksväg. Låter det intressant? För mig var detta ett måste besöka ställe. "Vi har kört förbi här tidigare också!" konstaterade gubben "och då var det inget du ville se". Hmm, typ 15 år senare så vill jag nog se dem! Så den här gången så körde vi hit bara för dessa. 




Hur många gubbar som verkligen finns på åkern finns det lite olika uppgifter om, 400 - 900. Själv räknade jag dem aldrig! Men många hundra var det i allafall och alla olika.



Detta är dansaren Reijo Kelas miljökonstverk. Han använde dem för första gången i samband med en dansföreställning år 1988. Sin plats här på den här åkern fick gubbarna 1994 och har stått här sedan dess. 

Figurernas kläder byts ut som talkoarbete ett par gånger varje år, på våren och på hösten. Besökare får också fritt byta kläder på figurerna. Det gjorde vi tyvärr inte för det regnade. Men hade vi haft ett passande kläplagg med så hade det nog fått en ny bärare. Figurerna får också nya huvuden varje år av material rakt ur åkern.



Intill konstverket finns Ritva Huttunens café Niittykahvila. Som var öppet ännu nu i september. 

Trots vädret och att det var mitten av september så var det förvånansvärt mycket folk som stannade för att beundra dessa gubbar. 

Min åsikt om platsen: Kanske inte värt nån långväga resa för att se, men definitvt värt några minuter om man har vägarna förbi!




I nå internationella medier har verket presenterats som ett exempel på finländarnas egendomliga sida. 

Stilla folket!



Kommentarer

Populära inlägg