Jag - listan

En Jag lista, det passar ju bra när jag för en gångs skull har fått vara bara jag i några dagar. Pojkarna är på husbilssemester med Mommo och Moffa och gubben är på villan och jag får bara vara Jaaaag! Efter den här våren med absolut noll egen tid så känns det så skönt.




Jag har verkligen längtat efter att få vara lite ensam, vet ni mina jobbresor är ju annars min egentid, men i dessa tider så finns det ju inga såna. Ja det finns ju inte ens kontorsjobb. Så efter 4 månader non stop hemma med barnen så känns lite längre "Jag-tid" helt magiskt!

Så hur har jag använt den tiden!? Nåjaa, den delen är kanske mindre magisk. Jag har städat! 
Vet ni de där högarna i alla skåpen med teckningar och diverse föremål som barnen skapat genom åren! Dom som man vill spara men som bara lämnar i högar när man inte har tid att ordentligt fixa dem. Så nu har jag tömt skåpen, köpt lådor från Ikea (ok, lådorna har funnits snart ett år), sorterat (försökt minnas vem som gjort vad, för man skriver ju inget på nått eftersom man tror sig nog minnas), plockat i lådor, mappat teckningar, sorterat skolpapper och nu är allt i ordninga igen ( ja nästan åtminstone, blev utan plastfickor och måste fixa mera). Städat lite skåp på köpet och fört en del saker till loppis. Plockat ihop en påse med babyprylar som bara lämnat och tänker dumpa dem åt syrran. Jag har gjort allt sånt som jag inte har tid med en normal vardag!



Och förstås när man städar så har man också tid att tänka. Att få städa i lugn och ro är terapi för mig. Visst att sitta och lyssna på vågorna fungerar också, men det orkar jag inte med i många minuter, blir snabbt rastlös, men städa det kan jag hålla på i timmar. Ja inte dammsuga och moppa och sånt, sånt är inte roligt. Men plocka och sortera och fixa fint, sånt är avslappnande. Men tro inte att vi super städat hemma för det, resten av familjen ser nog till att det inte är så. Och med hela skaran hemma så finns det inte tid för det heller. Då dammsuger man det värsta och stänger dörren till barnens rum. De har "städat själva" hela sommaren och så ser det ut. Nu har jag städat åt dem och rensat lite också...får se vad de tycker om det...

Men jag listan var det...
Den här listan cirkulerar bland bloggare för tillfället. Vet inte egentligen var den börjat men åtminstone cindyekman och wonneswellness.fi har bloggat om den. Jag tänkte i allafall fylla i den genom att skriva ner det första som jag tänker på. Får se vad det blir...

Jag gör: det jag måste. Ja så känns det ibland. Men den här veckan har jag mera gjort sånt jag velat.

Jag kan: precis vad som helst bara jag vill det tillräckligt mycket. Vill jag inte så då orkar jag inte sätta tid på att kunna heller. Då kan jag lätt låta det vara och hoppas att nån annan fixar (händer oftast inte).

Jag köper: för mycket. Ja det är ju rea!!! Och till mitt försvar så barnen växer och sliter sönder och de kan ju inte gå nakna heller! Och inte jag heller för den delen. Köper på loppisar också, om jag råkar hitta nått. Men när man oftast vet vad man behöver och inte har extra timmar på att springa och leta så då blir det lätt att jag letar runt på nätet en stund och så klickar hem. 

Jag borde: ta itu med många saker som bara ligger och väntar. Men är det nått jag inte vill göra så blir det lätt liggande. Som i sommar så borde jag se över lånen och kanske flytta dem, men sånt kräver tid och jag vill inte och därför blir det aldrig av.

Jag måste: arbeta. Ja det måste man ju. Arbeta för att ha råd med allt det andra. Har man nått roligt jobb så känns det ju inte som jobb ens men hamnar man på nått skit så då är det verkligen JOBBigt. 

Jag tycker: att den här sommaren har varit lång. Ja det har den. Barnen har ju varit hemma i en evighet redan eftersom de var hemma hela våren också. Visst de hade skola då och jag jobbade men ändå var vi hemma, precis som under sommarlovet också. 

Jag tänker: ofta och mycket och ibland för lite. 

Jag äter: fel. Ja för tillfället äter jag precis vad som helst och i alldeles fel rytm. Vet om det, men gör inget åt det. 

Jag dricker: kaffe och energi dricka och för lite vatten. 

Jag behöver: egentid lite oftare än jag fått under den här våren. En sur mamma betyder en sur familj!

Jag lyssnar: på radio i bilen, alltid Nova. Inte på ljudböcker, jag kan bara inte koncentrera mig på dem. För det första så läser de för slött, men som tur så kan man nuförtiden trappa upp det till 1,5 så då går det. Men sen så börjar jag bara tänka eller läsa nått annat och så vet jag inte alls vad dom pratat om. Så nej, ljudböcker fungerar bara inte för mig. En och annan podd lyssnar jag nog, Isabella söker Sheila (bara måste höra den) och Jetlagissa fungerar också bra. 

Jag drömmer: om att äntligen, snart våga boka en resa! Riktigt där är man ju inte ännu, speciellt inte när resan skulle vara i vinter och man har ju inga möjligheter att veta vad som händer i världen tills det. Ok, man visste ju aldrig det tidigare heller, men då kunde man ju inte ens drömma om att världen kunde helt stängas ner på obestämd tid. Nu vet man ju att den kan och jag vet inte om jag vill bli fast nånstans. Så ännu vågar jag inte köpa nå biljetter.

Jag längtar: att få packa en väska. Inte en plastpåse för att åka till villan, utan en riktig väska med riktiga fina kläder. 

Jag använder: bilen för mycket. Man kunde ju gå nånstans när vi ändå bor ganska centralt. Eller varför inte rent av damma av cykeln! 

Jag blir: frustrerad när folk inte håller samma tempo som jag. När jag renoverar så går det undan och jag håller på tills jag är klar. När gubben gör nått så gör han 10 minuter och så sitter han och stirrar i 15 minuter och så jobbar lite och sen stirrar, det blir ju aldrig klart så. 

Jag brukar: gnälla alldeles för mycket. Men det blir ju så när man själv är less på allt.

Jag tittar: på Netflix ganska ofta. 

Jag läser: om jag hittar en intressant bok. Om jag läst 50 sidor och jag inte egentligen orkar koncentrera mig på boken så struntar jag i den. En riktigt bra bok skall vara så att man inte kan lägga den ur handen, man bara vill läsa mera och mera. Så oftast måste jag välja lite när jag kan börja en ny bok, eller en serie för den delen, för när jag kommer igång så kan jag inte sluta och så går all ledig tid till detta. 

Jag vill: vara lycklig och att mina människor är det också!


Ha en skön helg nu härliga människor!




Kommentarer

Populära inlägg