En spontan renovering av två sovrum


"Siitä se ajatus sitten lähti!"
En spontan renovering, som fick sin början i ett hänglås. Ett hänglås som en 4 åring kastade. 
Ett hänglås som gjorde att jag fick mitt gråa sovrum som jag längtat efter redan länge. Tänk hur det kan gå!





Egentligen så har jag i tankarna lekt med idén redan länge. Tanken på att byta sovrum. Vi hade en jätte stor, som delvist redan var fylld av Colins leksaker. Colin hade ett litet, där han inte rymdes och leka ordentligt. Hans saker var utspridda lite i alla rum och när marsvinen ännu flyttade in i Romeos rum så försvann all plats för playmobil-lek också. Så detta hade varit ett problem redan en tid. Men en tanke som inte fått nå större understöd hemma. 

Så i början av veckan, föregående vecka, var vi i Romeos rum, de hade nån vild lek på gång och jag stress-plockade saker. Kastade en mössa som träffade Colin (så egentligen var allt mitt fel, vilket de nog inte var sena att påpeka), han trodde förstås att det var hans bror som bråkade och kastade därmed det han hade i handen mot sin bror. Vilket var ett litet hänglås. Såg bara hur det sprakade till bakom ryggen på mig och där åkte ett tv till. Ja denna var ju ändå några veckor gammalt...(de slängde sönder den tidigare bara nån vecka innan). 

Så där och då bestämde jag att nu skall Romeos rum fredas från lekar. Alla leksaker som inte är hans skall ut därifrån. Gubben kläckte ur sig, "men vi byter rum då" och jag var inte sen på att hoppa på den idén. Jag hade ju tänkt på detta redan länge. "Men ingen renovering!" sa han. "Nej förstås inte!" sa jag. 
Följande dag var jag redan och köpte tapeter...

Men bara till det ena rummet. Colin fick flytta in i rummet som det var. Men cirkus-tapeter passade inte riktigt i vårt sovrum och så hade jag drömt om blommigt redan en tid, blommigt och grått. Och det mindre rummet var ju redan grått. 

Så flyttade jag och Kevin in nästan alla Colins saker och möbler i det större sovrummet redan under veckan, bara vår säng blev kvar. Men nå mera rum för alla tusen playmobiler blev det ju inte med detta. Han behövde ett stort bord med förvaring under, bestämde vi. Så gubben byggde ett sånt, som jag sedan målade i en gråaktig ton.


Flytt kaos

Ja inte kan man ju kalla hans rum lugnt och harmoniskt, det är ju propp fullt av saker!
Men nu har han utrymme att leka och det var ju det som var huvudsaken! Och bordet för Playmobilerna har de använt flitigt, blev ju så mycket roligare nu när vi byggde ihop en del borgar och slott. De senaste åren har de ju bara legat i delar och skräpat. 




Använde samma färg till att ge vår gamla sänggavel ett nytt lyft också.





Den gamla cirkus-tapeten lossnade förvånansvärt enkelt, på en halv timme hade jag dem nere.




Och på söndag kom mina föräldrar och satte upp den nya tapeten och så var det klart.





Jag tycker om hur det blev! Och inga leksaker!





Utsikten kunde också vara sämre!





Så så kan det gå om man kastar ett hänglås!


Kommentarer

Populära inlägg